Anna-Lena Heydar

Tankar om skolan

Publicerad 2014-05-09 09:37:03 i Allmänt

Då är det lättare att få en acceptans för reglerna.  Jag hör ofta diskussionerna om skolan och de problem som finns med hög ljudnivå, stök och koncentrationssvårigheter. Många pekar också på att det arbetssätt som införts i skolan är en del i problemet. Att man inte kan ha individuellt anpassad undervisning OCH lugn och ro i klassen.
 
Igår lyssnade jag, som vanligt, på P1 på vägen hem i bilen och fick då höra hur det kan fungera i en klass med barn från förskolan till 9e klassare. Det var en avslappnad och lugn klass med flera olika grupper som arbetade samtidigt i samma klassrum. På förmiddagen pratade barnen romani tillsammans med läraren, på eftermiddagen pratade man svenska.
 
Igår berättade en lärare hur hen jobbade med olika pedagogiska metoder för att skapa goda förutsättningar för inlärning i klassrummet. En del i arbetet handlade om att utforma regler som stödjer elevernas inlärningsmöjligheter. Att inte ta någon annans ord, att räcka upp handen när man vill säga något, .... detta ger möjlighet för fler elever att komma till tals och få en möjlighet att formulera sina frågor, vilket i sin tur skapar förutsättningar för att lära sig. En annan del i arbetet handlade om att utmana sina pedagogiska färdigheter genom att få kollegial feed-back i sitt arbete, genom att en annan lärare får sitta med i lektionen och sedan ge synpunkter och förslag till hur man kan förbättra sitt arbetssätt.
 
Jag tycker att båda dessa exempel visar att det är möjligt att jobba individanpassat i ett klassrum och att vi måste ge lärarna de verktyg och förutsättningar de behöver för att kunna utföra det de är bäst på, inlärning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela