Anna-Lena Heydar

slöjan och pseudodebatter

Publicerad 2017-02-14 07:42:58 i Allmänt

Debattnivån har verkligen nått bottennivå. Fem minuter av nyhetssändningen går till att diskutera huruvida en huvudduk innebär att regeringen inte längre kan kalla sig för feministisk, först därefter kommer den relevanta frågan om man kan handla med diktaturer. Man skulle kunna valt att inte ta med någon kvinnlig minister på besöket. Det hade varit mycket mer relevant att ifrågasätta. Vår feministiska regering och våra kvinnliga ministrar är otroligt viktiga förebilder och företrädare för en politik som gör skillnad.
Jag känner många feminister i Iran som alla bär huvudduk, några av eget val andra av tvång. Det gör mig inte mindre övertygad i min feministiska hållning om jag åker till Iran och klär mig enligt den lagstiftning som finns där för att få träffa släkt och vänner. De får ju inte visum för att hälsa på mig och min familj här i Sverige.
Iran är ett otroligt intressant land av många skäl. En lång historia av utbyte med Sverige på många nivåer ger vårt näringsliv möjligheter att fortsatt göra affärer där. Jag fick lära mig mycket av min mans farbrir om hur långt bak de relationerna går. Från Sven Hedins resor, via uppbyggnaden av landsfiskalväsendet av svensk modell till alla svenska produkter på maknaden.  
Sverige har ett gott rykte i Iran, både på grund av att många iranier idag bor i Sverige efter att ha flytt från den regim som infört lagar om kvinnors klädsel, men också på grund av att vårt land i alla tider haft handels-, kulturellt och utbildningsutbyte genom historien. Utbyte ger större möjligheter att påverka, än plakatpolitik.
Det är de modiga kvinnorna (och männen) i Iran som varje dag ifrågasätter, utmanar och trycker på som skapar förändring av lagstiftning och praktik i sitt land. Ett besök från en svensk delegation som stödjer denna kamp, kanske inte förändrar så mycket mer än symboliskt, men inte är den till någon nackdel.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela