Anna-Lena Heydar

Sommarläsning

Publicerad 2014-07-08 17:20:52 i Allmänt

Min hög med böcker som legat vid sängen i snart ett år och väntat på att jag ska få tid att sätta mig ner i lugn och ro för att läsa, har äntligen påbörjats. Den första blev den som kom sist. Code Lupin handlar om en gömd kod i böckerna om Arsene Lupin, som leder till en gömd skatt (naturligtvis). Det var en nostalgitripp i Normandies gröna, böljande landskap som fick mig att längta tillbaka för att besöka de små samhällena längs kusten och Seine-dalen. Den har fått bli avbrott i min andra bok, Kriget har inget kvinnligt ansikte, som är för tung att läsas från pärm till pärm utan avbrott. En skildring av krig som är rak och ärlig, fruktansvärd och mänsklig. Den får nog följa mig hela sommaren i korta stycken.
Jag funderar nu på vilken bok som ska få bli nästa och har nästan bestämt mig för Stephen Kings fruktansvärt tjocka bok om 22/11 1963. Ett alternativt historiskt skeende där Kennedy överlever attentatet. En intressant utgångspunkt och eftersom det var min tvåårsdag har jag en speciell känsla för datumet i sig.  Andra böcker som väntar och lockar är flera franska författare (Erich Emmanuel Schmitt, Jean d.Ormeson ..), en bok av Nadeem Aslan, seasons of the rainbirds och Rowlings "vuxenbok". Inte helt lätt att välja i vilken ordning man ska börja och jag börjar inse att det skulle behövas lite mer ledig tid för att ta mig igenom alla.
Jag har aldrig varit någon gråtmild typ.  Dags att kasta sig in i berättelsen.

Kommentarer

Postat av: Kıo

Publicerad 2014-07-10 19:49:49

Jah har last den och mar bra anda :-)

Svar: Bra att veta. ;-)
Anna-Lena Heydar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela