Anna-Lena Heydar

ABF Busovaca 10 år

Publicerad 2014-08-13 10:29:36 i Allmänt

Imorgon i ottan åker jag till Bosnien. Jag tror att det är 5e gången som jag besöker partikamrater och ABFare i Busovaca, en liten stad norr om Sarajevo. Första gången deltog jag som representant för s-kvinnor i ett projekt med våra partikamrater i SDP Busovaca. I det krigssargade och etniskt uppdelade landet, var SDP det enda partiet som omfattade alla nationaliteter. Det är och var viktigt att stärka dem och den utveckling mot ett enat land som så många Bosnier hoppas på.
 
Jag tror inte att så många svenska förstår hur förödande den uppdelning i tre nationer, tre presidenter, tre utrikesministrar, tre finansministrar ... är för Bosniens framtid. Man kan kanske tycka att bosnierna själva borde ta ansvar för situationen och arbeta för ett enande av landet, men det är lättare sagt än gjort. Det krävs medverkan från och påtryckning på de länder som från början ville dela landet mellan sig; Serbien och Kroatien.
Vid mitt senaste besök diskuterade vi just den frågan och man uttryckte en önskan om att EU skulle sätta press på grannländerna i de medlemsdiskussioner som då pågick med Kroatien och nu fortsätter med Serbien. Tyvärr har inte resten av Europa agerat, utan istället satt pressen på Bosnien.
 
Partiprojektet med SDP övergick sedan i ett nytt projekt; att starta ett ABF i Busovaca. På lördag firar de 10-årsjubileum och står nu sedan tre år helt på egna ben. En fantastisk verksamhet har vuxit sig stark med kurser i datakunskap, engelska, tyska, sömnad med mera, där alla är välkomna oavsett religion eller etnisk tillhörighet. Som ordförande i ABF Fyrbodal gratulerar jag dem till den entusiasm och värme som alltid möter oss när vi besöker dem. Det är mycket vi kan lära oss och jag ser fram emot att hela vår personal får möjlighet att inspireras och träffa kollegor i Bosnien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela