Anna-Lena Heydar

LicensTV - vara eller inte vara?

Publicerad 2013-06-27 09:04:46 i Allmänt

Det är frågan. Vill svenska folket ha kvar en oberoende teve i folkets tjänst? För mig personligen är svaret enkelt. Jag är så trött på reklam att jag har struntat i att ställa in TV4. Det enda program jag tittar på i TV4 är Ernsts sommarprogram och då har jag ju TV4 play (med reklamfilter - tack Jonatan).
 
Jag ser alla inlägg på facebook om hur korkat det är att man ska betala licens för att man äger en dator. Visst kan man förstå att många tycker att det känns konstigt att betala tevelicens för en dator, men jag tittar mer och mer på play-kanalerna och jag är säkert inte ensam. Det är en klar fördel att kunna följa serier eller program man inte hunnit se när de fanns i programtablån. Kanske är det också snart så att tablån försvinner helt och att jag själv väljer helt fritt direkt i teven. Det var ju en av anledningarna till att man digitaliserade alla sändningar, med ganska mycket protester som följd. Idag hör jag ingen som klagar på det. Till och med mina barn är inne och letar radioprogram på webben.
 
Det är därför viktigt att se hur en finansiering av vår gemensamma teve och radio kan konstrueras som känns rimlig för dagens teknik. Jag kan mycket väl tänka mig en avgift via skattsedeln, men då bör den vara separat så att ingen klåfingrig regering får för sig att ta av den till något annat, kanske som begravningsavgiften. Vi får väl se vad förslaget till sist blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela