Anna-Lena Heydar

Vad är en nyhet?

Publicerad 2012-01-21 12:48:35 i Allmänt

En liten fundering så här i Juholt-debattens tider. Är det en nyhet att en partiledare sitter med sitt VU för att diskutera de dåliga opinionssiffrorna? Ja, när det gäller socialdemokraterna är det det. Nej, när det gäller KD eller något av de andra "småpartierna" i regeringsställning. Jag kan förstå att media vill belysa socialdemokratins bekymmersamma läge och de strider som utspelar sig för öppen ridå.  Ändå ser jag ingen media som försöker analysera djupare, bara ett upprepande av mantrat Avgå Julholt.

Eftersom jag själv är socialdemokrat finns det naturligtvis en partiskhet i mitt inlägg, men jag försöker sätta mig in i medias roll. Om vi hade haft en oberoende och granskande media, skulle den då inte ha en mer analytisk ansats i sin rapportering. Varför händer detta just nu? Vilka krafter ligger bakom de öppna striderna? Hur påverkar  samhällssituationen det som sker?

Socialdemokraterna har under en lång tid varit ledande parti och fått göra sin analys av samhället till allas vår analys av samhället. Idag råder en annan ordning. Moderaterna presenterar sin bild och analys. De har lyckats att göra den till allas vår analys. Detta är i grunden socialdemokratins bekymmer. Vår bild av det goda folkhemmet är ifrågasatt även av delar inom socialdemokratin. Jämlikhet, jämställdhet, solidaritet och rättvisa har inte en gemensamt accepterad betydelse längre. Om socialdemokratin skall lyckas måste vi hitta tillbaka till  gemensamma grundvärden och en gemensam tolkning av vad det innebär i förhållande till praktisk politik.

Jag tror att vi just nu befinner oss mitt i ett paradigmskifte. Man kan ha en marxistisk analys av läget och hitta förklaringar till varför hela det finansiella systemet gungar och produktionen omstruktureras. Den rådande analysmetoden ger inga förklaringar, mer än att det kommer att gå över. I vad då? Fildelning, terrorism med mera som hela den västliga världen försöker stoppa med allt mer diktatoriska metoder, är bara ett uttryck för det.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Det är vad hela västvärlden just nu försöker göra, med katastrofala följder. Även politiken försöker med samma metod. Det kommer inte att gå.  Idag är det socialdemokraterna som står inför omvärdering och nytänkande. Det kommer att drabba alla.

När det gäller partiledarfrågan, är den mindre intressant, enligt mitt sätt att se det. Det viktiga är att det ledarskap som nu råder, och då pratar jag om hela ledningen, inklusive verkställande utskott och riksdagsgrupp med flera, inte får fortsätta. Det krävs mod och framtidsvisioner för att möta det nya som kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela