Anna-Lena Heydar

Balkanfrågor

Publicerad 2011-11-21 09:10:36 i Allmänt

Jag kom nyligen hem från Bosnien (en liten tur till Albanien blev det också) och fick med mig en intressant frågeställning. Om Serbien och Kroatien blir medlemmar i EU, innebär det att hälften (grovt höftat) av Bosnienborna också blir medlemmar i EU! Dessa båda länder står just nu långt fram på ansökarlistan och många vill att de skall få medlemskap snarast. Vad innebär det i så fall för Bosniens framtid?

Den jag pratade med, menade att det i så fall skulle permanenta dödläget i Bosnien och i värsta fall innebära att de lyckas att dela landet emellan sig, vilket ju var deras mål under kriget. Om bosnienserber och bosnienkroater får fri tillgång till EU, har de ju inget intresse av att skapa möjligheter för Bosnien att bli ett land, en nation, med en president.

För en som inte är insatta i Bosniens situation, kan jag ge en kort introduktion. Daytonavtalet permanentade uppdelningen av Bosnien i tre nationer (bosniak, serb, kroat) och skapade en situation där de tre presidenterna måste vara ense, annars blir det ingen förändring/utveckling. Det har skapat ett uppdelat land, där de olika maktpositionerna är så låsta att inget händer. 

Jag får en känsla av att EU måste sätta press på Kroatien och Serbien, så att de medverkar till en lösning av frågan, innan de kan ens börja diskutera EU-medlemskap. Dessa båda länder spelar en viktig roll i spelet om Bosniens framtid. Jag tror inte att de har intresse av att lösa det själva om inte press sätts utifrån. EU kan bidra till att sätta press genom att ställa krav för medlemskap.  Kommer EU att göra det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela