Anna-Lena Heydar

Kärnkraftsmardröm

Publicerad 2011-03-13 11:50:25 i Allmänt

Att bygga kärnkraft i ett jordbävningsområde har alltid gjort mig förundrad. Hur tänker man? Det händer inte mig, är väl det närmaste jag kan komma. Ett land som utsatts för atombombernas förödande efterverkningar borde vara mer eftertänksamma, men vi lär oss inte av historien. Liksom i Frankrike, ett annat land som satsar stort på kärnkraft, är misstänksamheten stor mot statens informationsflöde, och med rätta. Under Chernobyl-katastrofens mest akuta skede, trodde alla att Sverige var mest drabbat, när vinden hade fört det mesta nedåt västerut genom hela mellaneuropa ända till Frankrike. Frankrikes officiella hållning var att det hade "stannat" precis vid gränsen!!!

Hur dumma tror de att folk är? Fransmännen skrattade åt regeringens lögner och jag har en känsla av att japanerna har samma inställning till sin regering och kärnkraftsindustri.  Det är allvarligt när ett folk inte kan lita på sina myndigheter. Myndigheter som är satta att företräda dem och deras intressen. Det är en verklig mardröm att flera reaktorer verkar vara nära eller redan har drabbats av härdsmälta, alldeles nära stora befolkningscentra. Jag hoppas innerligt att det ska skapa debatt och satsningar på våg- och vindkraft eller andra långsiktigt hållbara lösningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela