Anna-Lena Heydar

Jämställdhet i vardagen

Publicerad 2011-12-16 11:29:18 i Allmänt

Jag är fortfarande glad och stolt över att ha fått vara med om den första utdelningen av kommunens jämställdhetspris.  De två värdiga vinnarna jobbar med den viktigaste basen för att skapa ett jämställt samhälle; Barnen. 
Eftersom jag själv precis har blivit mormor, förstår jag hur viktigt detta arbete är. När jag kommer med den mörkblå barnvagnen och barnet inte har speciellt könsmarkerade kläder (ljusblått, rosa eller blommigt) så blir den första frågan alltid ; är det en pojke eller flicka? Det är viktigt för alla att veta vilket kön barnet har, så att man vet hur man ska förhålla sig till det. Visst är det intressant?!

Jag skulle gärna göra ett studiebesök hos Skogslyckans förskola för att få veta mer om hur de jobbar för att komma förbi detta beteende. Det gäller ju att i varje ögonblick ifrågasätta sitt eget beteende.  Det är ingen lätt sak, men det är så viktigt. Jag är så glad att den första prisutdelningen uppmärksammar just denna problematik av jämställdhetsarbetet och ser fram emot många fler lika värdiga vinnare genom åren som kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela