Anna-Lena Heydar

Lön eller arvode

Publicerad 2010-09-08 07:33:10 i Allmänt

Det är inte någon lön som politiker får för sina uppdrag inom kommunen och inte har vi någon tjänst i kommunen heller. Visst kan det vara svårt med definitionerna av alla ersättningar, men det är viktigt att veta skillnaden. I Bohusläningens artikelserie blandar man ihop begreppen lite väl mycket.

Att ta ett uppdrag inom politiken ställer höga krav. Jag tycker absolut att det är rimligt att man granskas, både på längden och tvären.  När jag jobbade heltid med oreglerad arbetstid, tog jag inte ut förlorad arbetsförtjänst från kommunen för alla timmar jag lade ner i politiken. Mina arbetsuppgifter på jobbet gjorde jag ju på kvällar, helger och fick därför betalt utan avdrag för bortavaro. Det kanske är fel att göra så, att jobba heltid + halvtid som politiker och bara ta betalt för heltiden. Men det är vanligt bland politiker att göra så för att inte bli anklagade för att ta ut för mycket.

Jag orkade i längden inte med att kombinera heltidsjobbet med politiska uppdrag. Då var ett fast arvode för de uppdrag man åtar sig mycket mer praktiskt, jag tror att det gäller både för den förtroendevalde och kommunen. Den förtroendevalde vet hur mycket han/hon kommer att få betalt från kommunen för uppdragen och kommunen slipper administrera en massa papper om ledighet, avdrag från lön och ansökan om ersättning.  Idag jobbar jag med annat vid sidan av uppdragen från kommunen för att få ihop ekonomin och visst är det även nu en balansgång för att få ihop det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela