Anna-Lena Heydar

elevinflytande?

Publicerad 2010-09-09 08:07:22 i Allmänt

Jag är fortfarande lite besviken över att kommunfullmäktige inte fattade beslut om att införa systemet för elevstyrd kvalitetsutveckling som vi socialdemokrater hade motionerat om.  Jag vet att det görs utvärderingar efter kurser på gymnasiet och i andra sammanhang och jag vet att det finns många bra exempel på goda utvecklingssamtal, där man tar upp andra saker än vad eleven måste göra för att nå målen. Det jag efterlyser är ett helhetsgrepp, där alla nivåer använder liknande verktyg och alltså kan jämföras med varandra. Ett system där elever får reellt inflytande över sin arbetssituation tillsammans med andra som finns i skolan. Att reducera debatten till att ifrågasätta om elever är lämpade att "betygsätta" sina lärare, är att smalna av debatten till en alldeles för begränsad del av frågan.

Vi socialdemokrater tycker att arbetsmiljön i skolan berör alla som vistas där och därför bör alla få ett inflytande över och en möjlighet att delta i utvecklingen av skolan. Vi vill ha Sveriges bästa skolor i Uddevalla kommun.

Kommentarer

Postat av: Kio

Publicerad 2010-09-09 17:59:05

Håller med dig!

Postat av: Kio

Publicerad 2010-09-12 05:11:05

min nya länk: http://kiomarsh.blogspot.com/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela