Anna-Lena Heydar

Flyg lilla fågel, flyg

Publicerad 2010-11-18 09:37:46 i Allmänt

Ännu en liten fågel ligger livlös på min altan. Jag hinner ta en djup suck och böjer mig ner för att kasta ut den i buskarna, när jag ser att den fortfarande lever. Liten och rädd ligger den i min hand och tittar på mig. Katten stryker förbi, men jag lyckas hålla den utom synhåll för henne och ser henne försvinna ut på äventyr mot berget.
När jag försöker sätta fågeln i persikoträdet, vinglar den betänkligt. Men efter en liten stund börjar den klättra runt och snart flyger den iväg igen.  Lycka.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2010-11-18 11:21:04

Eller kryp, det är en Trädkrypare:-)

Postat av: Lae

Publicerad 2010-11-19 09:53:51

I Tyskland och Österrike har man ofta en rovfågelsilhuett klistrad på större fönster. Efter att vi haft flera krascher mot verandafönsterna satte vi upp en sådan. Och tro mig eller ej, det blev bättre även om påflygningarna inte helt tog slut.

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2010-11-23 11:10:09

Laes tips är inte dumt men du kan egentligen sätta upp vad som helst i förnstret som tydligt syns utifrån. Det handlar om att fåglarna inte uppfattar rutan. Själv köpte jag små mobiler och hängde på insidan det minskade kracherna drastiskt.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-11-25 20:32:34

jag har både mobiler och lampor mm i fönstren och det kanske hjälper (tre påflygningar på 8-9 år) men jag tycker det är så sorgligt när de ligger där på altangolvet.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-11-25 20:32:38

jag har både mobiler och lampor mm i fönstren och det kanske hjälper (tre påflygningar på 8-9 år) men jag tycker det är så sorgligt när de ligger där på altangolvet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela