Anna-Lena Heydar

Första maj

Publicerad 2010-05-01 09:14:04 i Allmänt

Första maj är för mig, förknippat med fladdrande, röda fanor och potatissättning. När jag var liten fick jag gå med bland Handelsanställda, tillsammans med min pappa. Det var spännande och feststämning när vi tågade iväg från torget mot Folkets Park, som då var slutmålet. Jag kommer ihåg Olof Palmes steppande i talarstolen och ivriga röst.

Idag är det dags igen och jag kommer att bära Skredsviks s-kvinnors fana med stolthet. Den samlade klubbisterna till under många år innan de hade tillräckligt med pengar för att låta sy upp den. Nu skall den få leda tåget från torget till Folkets Hus igen. Det är så mäktigt att se den fladdna i vinden. Det blåser rätt så bra idag så den lär fladdra rejält.

Huvudtalare blir Marie Granlund, utbildningsansvarig för s i riksdagen. Det skall bli intressant att lyssna till henne för första gången.
Sedan blir det att åka hem och byta om till trädgårdsklädsel och börja gräva. För här skall sättas potatis. Det hör också till första maj, för mig. Bröd och skådespel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela