Anna-Lena Heydar

Vänorter

Publicerad 2010-06-09 09:11:29 i Allmänt

Idag åker en delegation från Uddevalla iväg för att delta i vänortsmöte i Loimaa, Finland. Det är första gången jag åker med till Finland, men vi är Nordens äldsta vänortskedja (tror att det är 50 år men är inte helt säker). Visst kan man ibland undra över vad vänortsutbytet gör för nytta. När jag deltog i mitt första utbyte förstod jag att det har en stor betydelse. Ungdomsutbytet ger massor av upplevelser, kulturellt utbyte och kunskaper för våra skolungdomar att ta med sig i sitt fortsatta liv. De politiska arbetsgrupperna ger tillfälle till utbyte över landsgränserna och idéer att ta med hem i det fortsatta arbetet.

Dessutom finns den rent mänskliga sidan av att träffas och känna gemenskap över gränserna. När förra borgmästaren i Mossfaellsbaer berättade om hur viktigt stödet från vänorterna varit för dem när Hemön drabbades av vulkanutbrott, kände åtminstone jag hur tårarna steg i ögonen.  Ser nu fram emot att få träffa alla våra vänortsrepresentanter och diskutera, utbyta erfarenheter och bara trivas tillsammans i Loimaa.

Kommentarer

Postat av: Kio

Publicerad 2010-06-10 10:38:05

Kan du lägga lite bilder och reserapport här? Om du får tid över förstås:-)

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2010-06-13 21:59:07

Tog inga bilder tyvärr. Louise har säkert några att bidra med på face-book.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela