Anna-Lena Heydar

Stormen har lagt sig igen.

Publicerad 2010-07-30 13:39:33 i Allmänt

Det regnar verkligen mycket just nu. På min morgonjoggingrunda lyckades jag trampa i alla vattenpölar som finns och återvände hemåt med kippande skor. Det var rätt skönt ändå. Gårdagen spenderades på muséet och Carl Wilhemsson-utställningen. En sådan mansgris! men begåvad. Han var ju naturligtvis inte ensam om att tycka att en kvinna skall ge upp sina konstnärsdrömmar när hon gifter sig, men visst blir man lite förbannad?

Tavlorna är fantastiska. Så mycket känsla i motiven och det gör ju inget att man känner igen sig i Bökevik och omnejden. De härliga färgerna (nästan lite Chagall) från Spanienbesöken och alla dessa rynkiga, vackra ansikten med så mycket livserfarenhet. Kuvade men ändå starka på något sätt.  Både männen och kvinnorna har det där resignerade i ögonen. I kyrkbänkarna, på åkern, på havet..

Den enda tavlan som har lite kvinnokraft är en av hans sista (?) av dottern som just blivit myndig och står lite trotsigt, självsäker i ett halvfärdigt landskap.  Kanske var hon på väg att frigöra sig från den starka fadersfiguren och söka sina egna vägar? Det var i alla fall vad jag läste in i den.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2010-07-30 16:55:27

Jag gillade också utställninge men slogs också av hans jäkla kvinnosyn. Bloggade om hans förhållande och hur han ändå levde med hustrun, det gjorde mig så arg. Jag ifrågasatte att de inte förekommer ett enda leende ... Inte på kvinnorna på torget i Spanien, inte på trion påväg till lördagsdansen, jag är mycket kluven till denna alvarsamhet, även om jag förstår att livet var hårt. Ändå tror jag i min enfald att man då och då log...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela