Anna-Lena Heydar

Ohövligt?

Publicerad 2010-07-20 07:45:37 i Allmänt

Sitter vid ratten på morgonkvisten (taxi Oxevik kör sonen till jobbet på Skaftö) och lyssnar på P1. Det handlar om hur ohövliga vi är i Sverige. Jag känner inte igen mig alls, men får svaret när en av de intervjuade äntligen säger "ja, i Stockholm där jag känner bäst till..." Vilket skulle bevisas.  Mina barn har sedan länge konstaterat att de som inte hälsar tillbaks när man går längs vägen, är Stockholmare.

Visst är det lite tröttsamt att Stockholm alltid upphöjs till Sverige, i alla media. När väderrapporten säger "ja nu kommer äntligen värmen till Sverige", då har vi haft sol och sommar länge i resten av Sverige, men det vet inte dessa människor som uppenbarligen inte åker utanför stadsportarna.  Att människor i allmänhet skulle vara ohövligare i Sverige än i resten av världen, tror jag inte på. Det kan hända att vi inte lika ofta säger "love" (raring) till våra medmänniskor som i Yorkshire, eller pardon eller sorry när vi stöter till någon som i London eller New York, men det är ju inte det som avgör om man blir trevligt bemött eller inte.

Jag tror att det visst går att bli trevligare och att få ett öppet och tillåtande klimat i vårt land, liksom i resten av världen. Det är inte fel med ett leende då och då.  Man kan behöva lite positivt bemötande i vardagen för att orka genom det gråa, slitiga, arbetstyngda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela