Anna-Lena Heydar

vulkanutbrott och sårbarhet

Publicerad 2010-04-16 08:06:44 i Allmänt

Det känns lite underligt att ett vulkanutbrott på Island kan orsaka sånt kaos över hela Europa. Många sitter nu strandsatta på olika semesterorter världen över och undrar om de kommer att kunna ta sig hem inom en nära framtid. När jag körde min make till City Airport i söndags, för en veckas semester i södra Frankrike, fanns tanken på ett vulkanutbrott inte på kartan. Nu vet vi snart allt om vulkanutbrott och hur askan bildas, vad den innehåller och hur vindförhållanden kan styra all flygtrafik i veckor, månader och kanske år framöver.  Så snabbt kan ens världsbild ändras.

Jag brukar alltid försöka hålla huvudet lite kallt när katastrofjournalistiken drar igång, med fågelinfluensan och svininfluensan i färskt minne.  Ute skiner solen på en klarblå himmel och man kan inte ana att det stora askmolnet drar fram högt där uppe. Ändå är det en realitet och det kommer kanske att påverka vårt sommarväder redan i år. Nu funderar jag mest på om min man kommer hem på söndag som det var tänkt?

Kommentarer

Postat av: Simone

Publicerad 2010-04-16 09:32:54

Jag tänkte också på din make när rapporterna började komma. Men tänkte jag, han kan komma hem med tåg och buss, om än bökigt. Om det håller på länge kan man fundera på hur de som rest längre än tågen går kommer hem.....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela