Anna-Lena Heydar

Centrumutveckling 2

Publicerad 2010-04-22 09:04:53 i Allmänt

Att det skulle bli sådan debatt i Bohusläningen om parkeringen i centrum, trodde jag inte.  Det är ibland lite otippat vad som sätter igång skrivandet. En sommar satt jag och en kollega och läste TT-ELA och fick följa en mycket animerad debatt på insändarsidorna, om .....jo om hjul eller inte på resväskan!
Nu vill jag naturligtvis inte jämföra parkeringen i centrum med resväskhjuldebatt. Det vore arrogant av mig.

Jag vet att många näringsidkade har det tufft, speciellt i centrumkärnan. Min fundering är mer långsiktig och strategisk. För att lyckas med att locka till sig kunder till centrum har vi försökt att göra parkering så tillgänglig som möjligt, men vi kan skapa hur mycket parkering som helst utan att det ger en enda ny besökare till centrum.  Nu måste vi börja ta tag i andra möjligheter till att utveckla centrums attraktivitet.

Vi socialdemokrater har ett starkt engagemang för ett kulturhus som ett komplement till vårt vackra museum, som ju också är ett kulturhus på många sätt. Det som saknas är större lokaler för evenemang och konserter.  Torgytan behöver fyllas med aktiviteter som torghandel och evenemang, inte med bilar. Om vi vill att centrumkärnan ska utvecklas, måste vi se till att skapa aktiviteter som drar till sig människor. Människor handlar och gör stadskärnan till en levande och attraktiv plats att vara på.  Det är till gagn för våra näringsidkare i centrum.

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2010-04-23 10:52:16

Jag kan som enskild centrum handlare och i dag Socialdemokrat säga att det du skriver i Bohuslänningen inte står för alla socialdemokrater. jag och förhoppningsvis fler kommer att rösta med fötterna till valet då det inte verkar som vikten av 2 timmar fri parkering i city går fram.



Det kan vara så att det finns en anledning att det finns ganska många helt fria parkeringar på Torp trots goda bussförbidelser...



Till frågan om pengar, tycker jag att man kan ösa ur samma kista som Ikea satsningen görs...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela