vinst
Bohusläningens ledarskribent tycker att offentlig sektor skall lära sig av de privata verksamheter som har nöjda kunder, högre betalda medarbetare, får samma summa pengar som sina offentliga konkurrenter och lyckas göra miljonutdelning till sina ägare! Ja naturligtvis finns det saker att lära sig från de som gör saker smartare och smartare saker. Frågan är om det finns några privata företag i den offentliga verksamhetssfären som kan uppfylla alla dessa kriterier?
De i media presenterade företag som har gjort miljonutdelningar till sina ägare på senaste tiden har fått "sina" före detta offentligt drivna verksamheter till grovt underpris och alltså gjort utdelning på ett kapital som skattebetalarna har samlat ihop under många år. Det kan knappast vara något att lära den offentliga sektorn. Smart? kankse. Men inte någon hederligt ihoparbetad vinst som bygger på smartare sätt att lägga upp arbetet.
I de undersökningar som kommit hittills, visar inte de privata företagen inom offentlig verksamhet på att deras medarbetare har högre löner, snarare tvärtom. Tyvärr. Det hade ju varit bra om konkurrensen hade inneburit ökade kvinnolöner, men det finns inget som tyder på det.
Kundnöjdhet finns i både offentlig och privat sektor, och visst bör goda exempel spridas till andra. Inom Uddevalla kommun jobbas det intensivt med kundenkäter, erfarenhetsutbyte och andra kvalitetshöjande system och metoder. Det är viktigt att kunden får vara delaktig och ge synpunkter på den service man nyttjar. Man kan alltid bli bättre och lära sig av andra.
Vinst, slutligen, måste alla verksamheter ha. Om man definierar vinst som ett överskott att använda till nya investeringar och utveckling av verksamheten. Problemet är att när vinsten delas ut till privatpersoner/ägare, så finns inga pengar kvar till att satsa på den långsiktiga utvecklingen av verksamheten.
De i media presenterade företag som har gjort miljonutdelningar till sina ägare på senaste tiden har fått "sina" före detta offentligt drivna verksamheter till grovt underpris och alltså gjort utdelning på ett kapital som skattebetalarna har samlat ihop under många år. Det kan knappast vara något att lära den offentliga sektorn. Smart? kankse. Men inte någon hederligt ihoparbetad vinst som bygger på smartare sätt att lägga upp arbetet.
I de undersökningar som kommit hittills, visar inte de privata företagen inom offentlig verksamhet på att deras medarbetare har högre löner, snarare tvärtom. Tyvärr. Det hade ju varit bra om konkurrensen hade inneburit ökade kvinnolöner, men det finns inget som tyder på det.
Kundnöjdhet finns i både offentlig och privat sektor, och visst bör goda exempel spridas till andra. Inom Uddevalla kommun jobbas det intensivt med kundenkäter, erfarenhetsutbyte och andra kvalitetshöjande system och metoder. Det är viktigt att kunden får vara delaktig och ge synpunkter på den service man nyttjar. Man kan alltid bli bättre och lära sig av andra.
Vinst, slutligen, måste alla verksamheter ha. Om man definierar vinst som ett överskott att använda till nya investeringar och utveckling av verksamheten. Problemet är att när vinsten delas ut till privatpersoner/ägare, så finns inga pengar kvar till att satsa på den långsiktiga utvecklingen av verksamheten.