Anna-Lena Heydar

Betyg

Publicerad 2009-09-09 08:37:02 i Allmänt

Betyg har alltid varit ett irritationsmoment för mig. Vet inte riktigt varför men jag tror att det är maktelementet i det som stör mig. Läraren har makt att sätta en liten siffra/bokstav vid mitt namn och på så sätt bestämma vad jag kan och inte kan. Det finns de som hävdar att det främsta intresset av betyg är för att få veta om läraren inte har lyckats lära ut det den skall till eleven. Då undrar jag varför det är eleven som får betyget och inte läraren?  Om skolan fick "betyg", utifrån hur många i klassen som har lärt sig att läsa, skriva, räkna i de lägre klasserna, skulle vara mer logiskt i så fall. Skolan har kanske inte tillskjutit tillräckligt med resurser för att nå målen. Ibland är kanske läraren olämplig eller till och med opedagogisk. Det viktiga är att analysera varför situationen ser ut som den gör och agera utifrån det man vet. Inte det man tror sig veta.

Om målet är att alla skall lära sig grunderna under de första, säg fem åren, så skulle ett sådant system främja en utveckling av skolan och dess pedagogiska resurser utan att stämpla en siffra i pannan på eleverna.  Det finns så mycket välgrundade fakta som pekar på att betyg inte säger ett dyft om vad jag som person kan och vill med mitt liv. Varför skall då ett betyg ha så stor inverkan på min framtid? För mig är svaret självklart. Det är maktspråk och kategorisering. För mig hänger det inte ihop med ett modernt, demokratiskt samhälle. Det är ett arv från de gamla husförhörens tid.  Det är inte en fråga om flummighet eller odisciplin i skolan som föranleder att inrätta betyg i lägre åldrar.  Risken är däremot överhängande att man stryper barnens naturliga upptäckarlusta och kreativitet. Det är mycket allvarligt för ett samhälle som behöver allas resurser för att utvecklas.

En framtidens skola har resurser att ge alla barn möjligheter att utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar.  Med nyfikenhet kommer man mycket längre än med måttstock. Måttstocken har ett slut, det har inte nyfikenheten. Om man inte kväser den genom att sätta betyg på den, förstås.

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2009-09-10 01:56:49

I USA får grundskolorna "betyg" på det sätt du beskriver. De baseras på elevernas resultat på standardiserade prov. (Säger man standardprov?) Siffrorna publiceras i morgontidningen varje år, med jämförelsetal hit och dit. Dessvärre går mycket av undervisningen ut på att öva inför de proven.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-09-10 07:51:59

Det systemet låter som något som skall införas i Uddevalla. Problemet är att det är till för att hjälpa föräldrar att välja "rätt skola" till sina barn.

Min tanke är att få ett bra kvalitetssäkringsverktyg som hjälper skolan att förbättra sitt arbete. Pekar på svaga punkter och därefter gör en handlingsplan för hur man skall utveckla skolan till en kreativ miljö där alla kan växa. Det finns bra exempel i Danmark att ta efter.

Standardprov har blivit nationella prov i Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela