Anna-Lena Heydar

apropå extraarbetande läkare

Publicerad 2009-09-14 09:23:43 i Allmänt

Är det rimligt att ena stunden jobba som anställd och nästa stund komma som stafettläkare, till sin egen arbetsplats? Jag vet inte om någon annan yrkesgrupp jobbar på samma sätt, men det skulle förvåna mig.  Det må vara så att chefen har godkänt att jag jobbar extra, men vad tycker jag själv? Har läkarna något eget ansvar? Finns någon moral- eller etikkod för läkare?

Det finns så många tankar i mitt huvud när jag läser om Ortopedläkarna i Uddevalla som hoppar mellan olika stolar. Hur pigg och alert är jag på min ordinarie arbetstid, om jag  jobbar mycket extra? Hur mycket arbetar en heltidsanställd ortopedläkare? Varför utbildar inte Sverige läkare i tillräckligt stor utsträckning?

Kommentarer

Postat av: grannfrun

Publicerad 2009-09-14 19:52:11

Hade det nu varit så att vi som patienter kommit till undersökning/behandling snabbare tack vare detta konstiga system kunde man kanske ha lite förståelse. Övrig personal får redovisa våra "bisysslor" så chefer kan bedömma om de påverkar oss i vårt ordinarie arbete. Men det är väl skillnad på folk och folk (läkare)

Postat av: Karin Engdahl

Publicerad 2009-09-14 23:45:58

Hej!



I det här fallet kan det i alla fall inte vara dålig arbetsmiljö som gör att man hellre är bemanningsläkare än anställd för i detta fallet är det ju exakt samma arbetsplats man är på både som fast anställd och bemanningsläkare. Bemanningsföretaget har brutit mot Västra Götalandsregionens regler för vilka läkare man får hyra ut till VGR.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-09-15 10:15:45

karin; kanske är det positivt att man trivs så bra på sitt jobb att man vill jobba där även på sin fritid ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela