Anna-Lena Heydar

Järnväg

Publicerad 2009-10-16 08:27:17 i Allmänt

Ser till min förtjusning att Regionen satsar på Norra Bohusbanan, liksom på Kinnekullebanan och några andra småjärnvägar som legat utanför plan i några år. Jag minns den debatt vi hade på förra distriktskongressen för socialdemokraterna i Bohuslän, om en motion som Alf Gillberg lämnat in och som föreslog en satsning på att, inte bara satsa på Bohusbanan norr om uddevalla, utan också förlänga den till Norge.  Min minnesbild var att den antogs, men Alf tror att den besvarades? I vilket fall så blev diskussionen livlig med många positiva inlägg.

Järnvägssatsningar har inte gjorts med någon större entusiasm på många år och många järnvägslinjer har hotats av nedläggning. Klimathotet och en nyväckt kunskap om att järnvägen står för ett smartare sätt att transportera både människor och gods, gör att det äntligen ser ut att ha vänt.  Att göra en utbyggnad över gränsen är ju inte något som görs i en handvändning, men att väcka tanken och se möjligheterna är en början. När jag pratade med Thomas Görling i järnvägsfrämjandet väckte han idén om att inte bygga dubbelspår genom Dalsland utan i stället göra envägslösningar där Bohusbanan kan vara en avlastning (ex en triangel Öxnered-Mellerud-Halden-Strömstad-Uddevalla-Öxnered)  Jag har förstått att det funnits problem med dubbelspårsutbyggnaden genom Dalsland, detta kan kanske vara ett alternativ?

Om man slår sina kloka huvuden ihop tror jag att det kan finnas lösningar som utvecklar både persontrafik och godstrafik. Om vi kunde få bort alla dessa lastbilar, som går längs E6 mellan Oslo och kontinenten (via Göteborg) så att godset istället gick via järnväg, skulle koldioxidutsläppen minska drastiskt. Att direkttågen (sommartid) Stockholm-Strömstad varit fullastade med semesterfirare, är ju ett faktum. Många vill åka tåg om det är smidigt och prisvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela