Anna-Lena Heydar

Farligt land?

Publicerad 2009-11-15 21:40:41 i Allmänt

Just nu intervjuas en svensk kvinna som skall åka till Afghanistan och hon får svara på frågan Varför åka till ett så farligt land och riskera livet?
Dit skickar vi barn och kvinnor varje dag! Människor som har lämnat sitt land och sökt skydd i vårt land, därför att det ÄR ett farligt land att vara i. Vad gör vi då? Jo vi säger att det är ingen fara för er att åka tillbaks. Är afghanska barn mindre värda än svenska barn? Ja, uppenbarligen.

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2009-11-16 01:49:38

Jag känner precis likadant när jag diskuterar rasism med mina vita, välbärgade övremedelklasstudenter. Rasism finns inte, tycker de, för den drabbar ju inte dem. Är extremt trött på att världen ser så olika ut för olika människor, och att vi så lätt accepterar att det är så. Mer exempel på samma sak, detta från min gamla klasskompis Helenes facebookuppdatering: "Kom hem från strasbourg i natt, intressant konferens, men skrämmande, mordbränder, lynchningar, pogromer äger rum i länder inom EU, ingen debatt, få medier bryr sig, offren är ju romer....vi lär oss aldrig."

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-11-18 08:32:31

Ja, det är därför det är så viktigt att alla får resa i världen och se att det så olika ut. När det gäller romerna så är det verkligen skrämmande hur attityderna är i hela Europa, inte bara i de länder där det är ren förföljelse.

Postat av: Lotta K

Publicerad 2009-11-19 18:18:02

En av mina kollegor berättade om den här siten igår: http://www.seriousgames.org/index.html



Det låter otroligt cool och bra, men är kanske old news för en nordbo.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela