Anna-Lena Heydar

Kymmendöblomman

Publicerad 2009-05-17 21:54:59 i Allmänt


Jag har en liten söt vit klocklik blomma i min trädgård. Första året trodde jag att det var en snödroppe men när knopparna slog ut fick jag se dessa gulliga små klockor. Nu har jag fått historien bakom hur den hamnade i min trädgård.  Den har hämtats hit från Kymmendö, ön där Hemsöborna spelades in. Därför har den kallats kymmendöblomman. Hittills.

Jag är mycket  nyfiken på att få veta vad det är och har därför letat mig fram på internet. Det närmsta jag kan komma är en blomma som heter spansk klockhyacint, men jag är inte helt säker på att det faktiskt är det. Är det någon som vet?

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-05-18 07:43:54

Jo då det är det. Hyacinthoides hispanica. Finns i rosa, vitt och blått.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela