Anna-Lena Heydar

Melonskott

Publicerad 2009-03-13 08:46:49 i Allmänt

Vintern slår till igen och försöker få oss att tro att det är långt till våren. Det finns fördelar med snö också. Alla växter behöver en massa vatten nu när vårsolen snart kommer och steker mot solväggen. (jag vet att det känns långt borta men tro mig snart är den här...) Snön tillför välbehövlig väta till marken och rötterna som redan har börjat vakna, trots det vintriga landskapet.  Låter det som om jag försöker övertyga mig själv? kanske är det så men jag har fler vårtecken som stärker mig.

Mina frösådder börjar vakna och melonen är på väg upp.  Chiliplantorna blommar för fullt i fönstret. Hönsen lägger fler och fler ägg, för varje dag som går. Ett litet snöfall kan inte stoppa vårens obändliga kraft. Energin återvänder även till mig efter vinterns trötta mörker. Igår gick vi vår två timmarsstavgång och jag var inte ens trött när vi kom hem!  Det finns hopp för gamla käringar.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-03-13 08:59:30

Oh vad jag hoppas du har rätt! Jag gillade inte det här bakslaget. Blev riktigt deppig faktiskt.

Postat av: grannfrun

Publicerad 2009-03-13 13:13:44

Ett tråkigt vårtecken har jag fått uppleva. Räven har nog fått sina ungar och är jättehungrig. Vad kan väl då vara godare än mina ankor? Hur söt räven än är gillar jag inte när han gör så. 3 fina äggläggande honor blev gårdagens skörd. Dessutom är en av andrikarna illa biten, får se hur det går.Jag vet inte hur jag ska skydda resten av flocken. Hade ju hoppats på hjälp med snigeljakten i grönsakslandet.

Postat av: Britt-Marie

Publicerad 2009-03-14 10:15:28

Blev så glad häromdagen när jag hittade trädgårdens första snödroppar - nu har de kommit fram igen sedan torsdagsdygnet snö försvunnit... Klart det är vår nu!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela