Anna-Lena Heydar

Kvinnodagen

Publicerad 2009-03-06 08:00:29 i Allmänt

På söndag är det kvinnodagen 8 mars. I många länder firas det rejält men här i Sverige har det aldrig varit någon stor dag. Kanske känner många, som jag, att man inte riktigt vet vad kvinnodagen egentligen är till för. Är det för att fira att kvinnor är så bra? Är det för att peka på de könsrelaterade orättvisor som finns i världen? Är det för att de ledande männen skall kunna peka på att man faktiskt har gjort något (väldigt obetydligt) för jämställdheten? (det sista lät kanske lite cyniskt?)

Det finns ju i alla fall en internationell kvinnodag, så hur skulle jag vilja att den firades?
Först och främst skulle jag vilja att media lyfte fram intressanta personer som arbetar och har arbetat för jämställdhet i världen. Gärna en påminnelse om hur nära i tiden det är sedan vi fick rösträtt och andra medborgerliga rättigheter. Visst kan man väl också peka på hur långt det är kvar till en riktig jämställdhet i världen, så att vi inte lutar oss tillbaks och tror att allt är klart. Här har media varit ganska duktiga på att göra just detta, måste jag erkänna, men fortsätt och djupdyk lite mer.

Sättet att fira i östländerna, med rosor till alla kvinnor på jobbet, är jag tveksam till. Det är ju så traditionellt kvinnligt-manligt som det kan bli. Nej kanske istället dela ut rosor till de män som man vill lyfta fram som duktiga på jämställdhetsarbete som goda exempel för andra att ta efter. Utse den jämställdaste mannen och kvinnan på arbetsplatsen eller i världen? Eller den mest jämställda arbetsplatsen? Lyfta fram de beslut i Riksdag, Region eller kommun som är speciellt bra eller dåliga för kvinnor/jämställdhet?

På det personliga planet tar jag naturligtvis alla chanser till fest. Fira dagen tillsammans med andra kvinnor och känn den kraft som finns i gemenskapen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela