Anna-Lena Heydar

kompost

Publicerad 2009-03-28 13:01:58 i Allmänt

Ibland skulle jag vilja kompostera mina tankar och idéer. Låta dem vila och se om de kan omvandlas till härlig, fruktbar mull. Det är väl troligen så att de i så fall behöver lite omvårdnad, precis som vanlig kompost. Att man plockar fram dem ibland och vänder och vrider lite för att åter lämna dem att mogna.  Kanske är det just därför att jag är dålig på omvårdnaden om mina tankar, liksom min kompost, som de inte når den där riktiga perfektionen?

Jag grävde just om i min kompost idag och flyttade den till annan plats. Försökte göra ett så bra underarbete som jag kunde så att den skall få en god start inför nästa års planteringssäsong. Problemet är att den gamla komposten inte riktigt har utvecklats som jag trodde. Det var mest gräs och pinnar som inte ens förmultnat trots ett helt års kompostering. Jag tror att komposten inte har fått tillräckligt med "förbränningsrikt" tillskott helt enkelt.  Min lösning på problemet är att göra en "kompostlimpa" att plantera pumpor, melon och andra energikrävande grödor i.  Skall också lägga rikligt med hönsgödsel i så att förbränningen skall komma igång ordentligt.

Men det var när jag skulle hämta hönsgödsel i hönsgården som nästa irritationsmoment dök upp. Skottkärrans däck var IGEN utan tillräckligt med luft.  Förra säsongen köpte jag nytt däck två gånger. Är det verkligen normalt? Tror att jag måste investera i en riktigt bra skottkärra. Får försöka med tankekomposteringen tills däcket är fixat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela