Anna-Lena Heydar

Bakskola 1

Publicerad 2009-03-07 14:08:32 i Allmänt

Jag tror att jag i min ungdom gjorde surdeg efter alla konstens regler och sedan försökte hålla liv i den, men misslyckades. I torsdags satte jag en rågsurdeg och har nu fyllt på lite för att ställa tillbaks den ett par dagar till. Det skall bli intressant och se om resultatet blir vad jag hoppas på. Ett saftigt och hållbart bröd med massor av smak.

Har upptäckt att det finns lika många recept som det finns hemsidor på internet. En lite "enkel" lösning finns i min gamla, sönderbläddrade brödbakbok. Där står det att man kan lägga undan lite deg från ett rågbrödsbak. den kan smulas i den nya degen om den har torkat in helt! Andra recept är oerhört komplicerade med tips på hur man sedan håller liv i surdegen på bästa sätt. Jag har bestämt mig för något mellanting. Min surdeg skall få puttra på någon dag till, sedan skall jag använda större delen men lägga undan en liten skvätt i en burk i kylskåpet. Vi får se om det går bra.

Man tröttnar på att baka samma bröd varje gång och när det nu är så lätt att baka eget bröd så finns det ingen anledning att köpa bröd med en massa tillsatser. Jag lyssnade på en debatt om tillsatser i mat och fick lite "tummen ur" för att laga mer mat från grunden - igen. När barnen var små gjorde jag allt själv. Supermamman. Sedan har det gått utför rejält. Stressad kvinna i medelåldern med halvvuxna barn är storförbrukare av halvfärdig mat. Men nu har jag bestämt mig för att bättra mig!

Idag blir det vitkål och morotssallad blandad med yoghurt. Imorgon är det premiär för surdegsbaket. Håll tummarna för att det håller i sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela