Anna-Lena Heydar

Äntligen

Publicerad 2009-03-22 12:21:22 i Allmänt

Nu har jag till sist fått sätta spaden i jorden, i alla fall lite ytligt. Rensade runt bärbuskarna och strödde ut kvisthack som en av mina snälla grannar tippade av i min trädgård igår. Förra gången jag fick ett lass, slapp jag att rensa runt buskarna i flera år. Det är verkligen guld värt. Kanske är jag en dålig trädgårdsmänniska, men jag hatar verkligen att rensa.

Att planera, förså, sätta och så är jätteroligt, men att sedan göra det där tråkiga rensandet försöker jag skjuta upp så länge det går. Det är ju ingen speciellt smart strategi. Min trädgård är därför inte av den välansade sorten. Jag skulle vilja kalla den lite vildvuxen men den skulle nog av vissa anses som dåligt skött.  Kanske påbörjar jag för många projekt samtidigt och sedan inte fullföljer eller så har jag tidsbrist och penningbrist för att kunna göra precis det jag hade velat.

Min drömträdgård har små gångar täckta av kvisthack (naturligtvis är de perfekt anlagda så att inte ogräset har någon chans. Perennrabatterna kräver minimalt med arbete eftersom marktäckarna effektivt håller borta ogräs. Är det någon som har en sådan trädgård? Jag känner ingen. Det är nog en utopi att slippa allt det tråkiga, kanske skall jag försöka hitta en liknande strategi som när jag städar. Lägga in små belöningar inemellan. En kopp kaffe i växthuset när perennrabatten är vårrensad. En stund i hängstolen när grönsakslandet är gallrat. Vi får se om jag lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela