Anna-Lena Heydar

POM - programmet för odlad mångfald

Publicerad 2009-06-11 09:25:28 i Allmänt

Inför kommunfullmäktigemötet igår kväll, tog jag en tur runt i Bohusläns museum. Som vanligt. Jag brukar försöka hinna med en liten runda titt och tätt för att se vad som är nytt.  Lekrummet var fullt av stojande och lekande barn, precis som när mina barn var små och lekte på fiskebåten och Grållen. Vi har verkligen ett underbart museum.

Denna gång tog jag en titt i det lilla rum som vänder sig till turister och presenterar hela Bohuslän som besöksmål. (tror att det heter Utgångspunkten?) Massor av trevliga broschyrer om sevärdheter, bland annat Dragsmarks klosterruin, där årets Klosterfestival firas den 16 juli kl 11-19. Notera det datumet i era almanackor! det är verkligen värt ett besök. Och kom gärna medeltidsklädda.

En broschyr med namnet POM, programmet för odlad mångfald fick mig att trädgårdsdrömma.  Ett program för bevarande av gamla kulturväxter för att främja den biologiska mångfald, som är så viktig för att vår växtrikedom inte skall försvinna med alla nya genmanipulerade och förädlade arter.  De kulturväxter som långsamt anpassat sig till vårt klimat och stått pall för kalla vintrar och korta somrar, visar att de är värda att bevara.  På www.pom.info kan man läsa mer om hur insamlingen går till och hur man kan få tag på gamla odlingsvärda växter genom NordGen. 
Ja till mångfald, nej till enfald! Det gäller inte bara växtriket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela