Anna-Lena Heydar

Friad från fiffel

Publicerad 2009-06-09 07:58:04 i Allmänt

Idag är det stora rubriker om att Hans Jonasson är friad från fiffelmisstankar. Bra att man går igenom regelverket för ersättningar så att ingen tvekan finns om vad som gäller. Jag har själv alltid kört försiktighetsprincipen för att inte riskera att råka ut för några tråkigheter och det känns bäst så. För mitt eget samvete och för min rättskänsla. Systemet bygger på att man agerar utifrån vad som är rimligt. Nu har regelverket satts på prov och det är väl dags att man ser över det så att inget kan falla mellan stolarna, men visst känns det lite tråkigt att behöva kontrollera och reglera allt.  Min enda fundering är varför inte friandet av Helene Nordendorf slogs upp lika stort i tidningen när det kom? Är vi inte alla lika inför lagen (media)?

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-06-09 18:44:37

Kolk fråga. Jag har pratat om Helen ofta och folk verkar tro hon dömdes. Det är så man kan bli vansinnig. Pressens makt, pressen som domstol.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-06-09 23:16:29

Visst är det konstigt att ingen verkar veta att hon faktiskt blev frikänd efter hela gatloppet i pressen?

Postat av: Hans Jonasson

Publicerad 2009-06-10 00:13:11

Jo visst kan du hänvisa till försiktighetsprincipen, du kanske dock sk berätta att du lyfter 17 000 kronor i månaden i arvode för två politiska uppdrag. Då du omfattas av en fast tjänst är det lätt att hävda sin präktighet.



Ett tips är att kolla upp din företrädare Ingemar som inte hade en fast tjänst, du blir det inte många rutor kvar i glashuset.



Förövrigt blev Helen fälld i domstol. Läser man den delen som rör kommunen står det rakt upp och ner att hon "ostridigt" inte gjort korrekta löneavdrag samt uppsåtligen tillskansat sig dubbla ersättningar.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-06-10 08:24:21

Om jag framstod som präktig så kan det naturligtvis ifrågasättas. Jag står bara för det jag själv gör. Jag får ersättning för mitt uppdrag i Tekniska nämnden,i kommunstyrelsen, i kommunfullmäktige i Uddevalla Utvecklings AB samt Uddevalla Energi AB.



När det gäller Helene, vet jag bara att hon inte är dömd för något. Det borde väl noteras någonstans? Kanske till och med i de tidningar som skrev så mycket innan domen.

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-06-10 16:47:32

Helen friade helt från anklagelserna mot kommun och SSU, detta var ju egentligen de starkaste anklagelserna! dock inte mot försäkringskassan där hon blev återbetalningskyldig. Minns inte summan. Problematiken för henne var att det hon gjort mot försäkringskassan hade hon alltid kontrollerat och fått okej från. Men detta fanns ju inte dokumenterat och något skriftligt hade hon aldrig fått det var muntliga besked.Så kan det gå när man bara får muntliga godkännanden. Men från politikens sida fanns inget att dömma.



Detta har lärt mig att alltid ha papper på allt.

Postat av: Uddevallabo

Publicerad 2009-06-10 19:40:41

OM man fattar politiska beslut som gynnar frugan!!! Om man påstår att man har haft större inkomster än i själva verket för att få större ersättning för sina politiska uppdrag !!! Om man på skattebetalarnas bekostnad skaffar sig en dyrbar värstingdator för sitt uppdrag som kräver egentligen bara en vanlig dator, m m... då sitter man verkligen i ett glashus!!! Var är median?

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-06-10 19:56:14

Aha, en värsting dator. Kanske därför den används så flitigt då?! På Fullmäktigemötena t.ex. ;-) Ibland har jag undrat om det är passande.

Postat av: Karin Engdahl

Publicerad 2009-06-10 21:58:20

Ja, Helen blev friad på två av de fyra punkter som åklagaren drev under rättegången. De fyra var: Urkundsförfalskning, undertryckande av urkund, samt två bedrägeri där den ena var Uddevalla kommun och den andra var Försäkringskassan. Det blev fällande dom för urkundsförfalskning och för bedrägeri gentemot Försäkringskassan. Åklagaren skriver i sin ansökan om stämning att "Helen Hagström Nordendorph under tiden 26 maj 1999 till 31 december 2002 genom vilseledanden förmått försäkringskassan i Uddevalla att till sig utbetala ett sammanlagt för högt belopp om 115 583 kr." Det är således helt rätt att det enligt rätten inte var frågan om bedrägeri gentemot Uddevalla kommun.

Postat av: Karl

Publicerad 2009-06-14 01:56:57

Alla ni politiker är korrupta som fan!



Om ni hade vart ärliga så hade ni arbetat på arbetarlön och på så sätt haft någon anknytning till folket ni ska representera.



Man kan ju vänta sig sånt beteende från populisten Hasse men sossarna får ta o skärpa till sig!

Postat av: Hans Jonasson

Publicerad 2009-06-16 23:48:58

Kommentar på Anna-Lena

2007 får du 156 564 kr i ersättning från kommunen. 2008 vill du istället ha fast arvode enligt §19 vilket personalutskottet beslutar och voila har du höjt din lön med 30% på ett bräde. Jag konstaterar bara att det är lätt att kalla sig försiktig när man har en fast och i synnerhet välbetald tjänst.

Förövrigt ingår varken kommunfullmäktige, Utvecklings AB samt Uddevalla Energi AB i ditt fasta arvode utan från de organen får du ytterligare en eller ett par tio tusen kronor.



Kommentar på Uddevallabo

Som god socialdemokrat så sprider du lögner som anonym, det är ju få av er som vågar angripa framifrån.

Jo visst kan man anse att min fru har gynnats som chef för 24 personer och ansvarig för 35 barn tjänade hon ungefär hälften så mycket hon skull tjänat om hon istället återgått till sin lärartjänst.

Den stora vinnaren är alla de hemarbetande föräldrar som fick ersättning för att vara hemma med sina barn en grupp som sossarna mer än gärna diskriminerar.



Förklara vad du menar med "påstår att man har haft större inkomster än i själva verket för att få större ersättning". Jag kan konstatera att mitt företag går som tåget, förra året fakturerade jag 1 070 000 kr varav och bruttovinsten var 880 000 kr vilket känns helt ok när jag jobbat drygt 70%. Jag hade utan problem kunnat ta ut 20 000 kronor högre månadslön än vad jag angav till kommunen.



Min värsting dator är inte särskillt värsting heller för den delen. Jag fick låna den som en del i ett utvärderings projekt inom BUN IT, där man utvärderade Tablet PC. Då jag haft bärbar dator under mina studier på såväl komvux som högskolan så var jag helt enkelt ganska lämpad. Jag har därför lämnat rapporter till BUN-IT där jag framfört synpunkter och rekomendationer.



Kommentar på Fritt ur hjärtat

Jo jag vet att många sossar retar sig på att jag alltid har en bärbar dator på och bara det är ju skäl att fortsätta. Andra skäl är man har tillgång till gamla protokoll, media, fakta databaser, lagen. Man kan svara på mail, skriva pressmeddelanden mm. Jag kan konstatera att min dator i vartfall inte går ut över engagemanget då jag är en av de politiker som lägger flest yrkanden och gör flest inlägg i debatten.



Kommentar på Karin Engdahl

Helt riktigt så blev Helen friad för bedrägeri men inte för att hon inte gjort något fel utan för att kommunens regler ansågs vara så otydliga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela