Anna-Lena Heydar

Granen i ny skepnad

Publicerad 2009-07-30 18:35:36 i Allmänt

Den stora sockertoppsgranen på framsidan hade blivit torr och brunfläckig. Ett försök att rädda den från att huggas ned helt, var att klippa bort alla torra grenar nertill och stamma upp den. Inte nog med att hela jag var full med barr (till och med i öronen hade de letat sig in).  Jag fick köra tio skottkärrelass med grenar innan vi stolt kunde betrakta vårt verk. Inte så dumt, om vi får säga det själva.  Nu är det bara att köra bort allt barr och fylla på med jord och bestämma vad som skall växa under.  Förslag?

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2009-07-30 23:50:47

Lavendelrundel?

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-08-02 16:39:02

Har redan planterat lavendel runt soluret som inte syns i bild men ligger intill granen. Det luktar så gott och är dessutom vackert. Kanske silverarv som tar upp lavendelbladens silvriga färg?

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-08-02 18:54:52

Måste drista mig til att påstå att det inte är så lätt. Granen har ytliga stora rötter, inte mycket trivs med det.. ttänk på en granskog. Nu har ni fxat ljusinsläppet men vad konkurerar med röttern. Ja kanske silverarv den är aggresiv. Fast jag hade tittat på någon lundväxt. Eller, kanske, kanske Hosta, de är starka otroligt snygga till gran/grönt, och finns i vilka nyanser som helst.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-08-03 07:54:46

Får börja leta i växtböckerna. Hosta är vackert. Mannen i mitt liv har föreslagit stenar.

Jag hade börjat tänka mig något lågväxande, men får kanske tänka om?

Har skyfflat fem skottkärror fulla med barr och kört bort. Nu får jag göra lite halvhalt och fundera.

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2009-08-03 09:17:42

Din och mannens idé kanske går att förena.... Om man lägger sten, inte för stora, det får inte gå upp på stammen speciellt mycket. Lite mellanrum och grus och sand emellan så har man hux flux ett litet srenparti, där växer det låga växter;-)Men då måste du läsa om stenpartiväxter, för med blåleretomt är det ett blankt kapitel....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela