Anna-Lena Heydar

Avslag!

Publicerad 2009-12-22 19:04:09 i Allmänt

Ja, så fick vi då till slut besked (efter ett och ett halvt års väntan) från Länsstyrelsen. Det blev avslag och upphävande av kommunens beslut att låta oss anlägga en avloppsanläggning.  Nu är frågan, hur går vi vidare? När vi gjorde ansökan, fick vi vänta i ett par år på att kommunen tillsammans med Länsstyrelsen skulle reda ut vilken typ av anläggning som skulle väljas. Till sist gav Länsstyrelsens experter i frågan besked och vår ansökan blev godkänd av kommunen direkt. Den blev sedan överklagad av systrarna som överklagar allt och vi har därefter väntar i ännu några år på att Länsstyrelsen skall ge oss besked. Nu kom alltså ett negativt sådant.

Vad jag undrar är; Kan inte Länsstyrelsens experter det de ska kunna?  Vi är ju inga experter på avloppsanläggningar och har därför valt det som vi har fått oss föreslaget av de som skulle veta bäst. Hur kan vi få veta vad som är bäst, om inte experterna vet?

Min andra fråga är; När skall Länsstyrelsen ta sitt ansvar för Natura 2000, vattendirektivet och renare vatten? Vi har försökt att ta vårt ansvar genom att anlägga bättre rening av vårt avlopp. Det har nu upphävts och vi vet inte när och vad vi får göra för att ta detta ansvar. JO avslog vår ansökan om att de skulle titta på om ärendet var korrekt handlagt, så då har väl Länsstyrelsen gjort det de ska. Jag undrar.

Kommentarer

Postat av: Gunnar Klasson

Publicerad 2009-12-23 00:19:25

"Länsstyrelsen kan också göra fel", sa en handläggare på Länsstyrelsens Naturvårdsenhet till mig i fredags.



Bakgrunden var att Uddevalla kommun sökt tillstånd hos Länsstyrelsen för att bygga en ny pumpstation på Gustafsbergsstiftelsens mark, utan att informera markägaren.



När jag kontaktade VA-chefen visade det sig att han hade fått tillstånd av Länsstyrelsen, som inte heller hade någon tanke på att informera markägaren.



När jag brevledes frågade Länsstyrelsen om den kan hantera ett ärende på detta sätt, blev jag uppringd av handläggaren som alltså gav mig beskedet jag inledde denna kommentar med.



Som kompensation skulle jag få tre veckor på mig att överklaga beslutet. Tilläggas kan att pumpstationen redan är på plats.

Postat av: anna-lena heydar

Publicerad 2009-12-23 09:13:13

Gunnar; Frågan är då vilken instans som har fel. Den som gav oss rådet, eller den som beslutar att anläggningen (och uppenbarligen inga andra små anläggningar heller, enligt beslutet) inte håller måttet? Det blir väl att överklaga så får vi se.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela