Anna-Lena Heydar

Säkra vårtecken.

Publicerad 2009-04-26 07:57:39 i Allmänt



Utanför mitt köksfönster står persikoträdet i knopp. Om det blir lika varmt idag så kommer det säkert att slå ut i full blom. Igår hann jag gräva om potatislandet och grönsakslandet inför sådd och potatissättning. Nästa helg är det dags.
Jag städade också växthuset och hängde upp min hängstol.  Nu är det redo för njutning. Tomat, paprika och andra plantor är redan ute i växthuset och snart flyttar jag ut mina övervintrade chiliplantor, nerium, citrus och pelargoner.

Ett annat säkert vårtecken är räven. I veckan tog den några ankor hos grannarna innan den slog till mot våra hönor. Två tuppar och tre hönor. Rävungarna har fått sig skrovmål och växer säkert till sig i grytet. Vi har lagat nätet runt hönsgården och nu får den resternade truppen stanna inne på gården ett tag. Tills rävungarna är tillräckligt stora för att jaga vid grytet och mamma räv måste hålla sig nära.

Tack vare grannfrun kommer jag ut på stavgång nästan varje dag och får njuta av naturen just nu. På en dag har bokskogen börjat slå ut!!! Snart är den så där härligt skir grön. En lycklig grön färg, som gör livet ljust och enkelt. Jag tror att jag skall göra en picknick korg och sätta mig mitt i backen och bara låta mig impregneras av detta otroliga själens reningsbad. När man nu har en egen bokbacke måste man ju nyttja den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela