Anna-Lena Heydar

In memoriam

Publicerad 2008-05-27 14:47:28 i Allmänt



Vår store, vackre tupp Gunnar låg fortfarande varm, men livlös,  när jag nyss gick bort för att se till hönsgården. Räven är den troliga orsaken till hans död, eftersom någon hade släpat upp den store tunge tuppen i berget och lämnat honom där.

Alla som någon gång har ägt ett djur, vet att man fäster sig vid sina skyddslingar. Gunnar var en kämpe och hade överlevt tre hundattacker. På sin ålders höst var han halvblind och gick mest i hönsgården även om hönsen var ute på vift. Det troliga är att han blev överraskad i sin ensamhet och inte hann att ens försvara sig.
Han var en stilig tupp som korten ovan visar. En ståtlig Orpington med tyngd och pondus.

Nu ligger han kall och död i en påse i soptunnan, men jag vill tro att han har funnit sitt himmelrike med höns och mycket gott att picka runt i. En härlig trädgård med skugga och grönt.  Ett värdigt liv ovan där för sveriges snällaste tupp.

Kommentarer

Postat av: helena grannfrun

Publicerad 2008-05-28 11:49:10

Jag delar din saknad efer Gunnar men hoppas det kommer någor gott ut av det. ( du vet nog vad jag syftar på) Hönorna är tillfälligt flyttade till vad jag hoppas säkrare område. Jag skall kontakta Isbartuppens ägarinna i Gbg igen och se om han har vuxit till sig så han kan flytta hemifrån. Har du talat med Lis? Det var ett tufft "manfall" igår. Hennes tuppp förolyckades i en badolycka.

Postat av: maria

Publicerad 2008-06-02 19:05:17

http://ladiesmafia.mylava.net/

kom in och umgås !

Postat av: Nyfiken

Publicerad 2008-06-03 01:13:18

Hade ni sörjt lika mycket om det var en stackars vanlig höna som hade lagt många ägg i sitt liv och hade tagit om och uppfostrat många kycklingar? Nej minsann! Även om räven hade gjort hönsfärs av den gamla (knappast ståtliga!)hönan. Vad gör en tupp förresten förutom att se bra ut och mmmm...? Nej! Nu är dags för revolution för jämlikhet mellan tuppar och höns! Vi måste sjunga INTERNATIONALEN...Upp i kamp...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela