Anna-Lena Heydar

Apropå kvinnodagen

Publicerad 2008-03-10 09:27:04 i Allmänt

Så var den enda dagen som är kvinnornas över. Den passerade ganska obemärkt. Vi har ju inte direkt någon tradition att följa.  Inte som Påsken att äta ägg och sätta upp fjädrar eller som julen när man sätter julskinkan på bordet och dekorerar granen. 

Det skulle vara intressant om man skulle tänka sig att skapa en tradition för kvinnodagen. Vad skulle man då göra?

Den infaller ju på våren och de första tulpanerna och andra vårblommor brukar redan ha dykt upp i butikerna.  Jag kan i alla fall tänka mig att frossa i tulpaner i alla färger på kvinnodagen. De är så härligt frasiga och det finns så många olika varianter och färger att välja mellan. Det är svårt att bestämma sig när man står och skall välja i affären. Därför kan jag mycket väl tänka mig att köpa massor av tulpaner och slippa välja just på kvinnodagen.

När det gäller mat har ju påsken lagt beslag på all vårinspiration. Här får vi nog tänka lite nytt för att inte upprepa påskbuffén. Sill, ägg, lamm och lax är redan upptagna. Kanske skulle man kunna tänka sig vegetariskt eller fisk?

Det kan ju verka lite dumt att skapa tradition kring något som egentligen borde avskaffas eller åtminstone bli onödigt inom en rimlig framtid, men tyvärr tror jag inte att man kan se jämställdhet som en självklarhet så snart. Vi har väntat länge och kommer att få vänta länge än, tyvärr. Kanske mest beroende på våra egna mönster och val i livet.

Man kan påvisa hur många gånger som helst att det som skulle vara bäst för familjens ekonomi skulle vara om mannen var hemma mer med barnen. Vi kommer ändå att ange ekonomin som främsta argument för att kvinnan skall vara hemma längst tid med barnen. Det handlar inte om ekonomi, utan om förväntningar och mönster.  Män och kvinnor är lika ansvariga för att bevara de könsstereotyper vi tillsammans har skapat.

Om vi skall lyckas bryta mönstret måste vi göra det tillsammans och sluta peka ut män som talibaner eller kvinnor som speciellt lämpliga att ta hand om barn och hem. När vi har lyckats med det så kan vi ta bort kvinnodagen men jag tänker i alla fall fortsätta att frossa i tulpaner den 8 mars. Vi fortsätter ju att fira Påsk trots att de flesta sedan länge har glömt varför!
image81

Kommentarer

Postat av: Lotta K

Publicerad 2008-03-11 16:40:21

Hej Anna Lena! Tulpaner är en jättebra ide! Och så vill jag berätta att här i USA är februari Black History Month, och mars Women's History Month. Som Library of Congress säger: "Honoring women's art, women's vision and women's lives". Inte bara dåligt men inte bara bra heller...

Hej från Åsas gamla kompis Lotta (jag hittade din blogg via Gunnar K.).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela