Anna-Lena Heydar

Avloppsbekymmer

Publicerad 2008-06-19 09:19:23 i Allmänt

Efter många års arbete (minst 10 år men många av mina medsökande kan säkert informera om att det är ännu fler år) med att förbättra och minska de skadliga utsläppen till Gullmarn, ett natura 2000-område, fick vi igår läsa i tidningen att grannar överklagar  beslutet.

Vårt blygsamma bidrag till miljöförbättringen, är att bygga en avloppsreningsanläggning för ett 10-tal hushåll som bor året runt eller säsongsvis i Oxevik. Den skulle ersätta gamla och dåligt fungerande sandbäddar kombinerat med trekammarbrunnar. Kommunens miljöavdelning har hela tiden tyckt att det är en utmärkt idé men beslutet har dragit ut på tiden, tills vi nästan trodde att det aldrig skulle bli något beslut över huvud taget.

Artikeln i Bohusläningen är visserligen full av sakfel, som att det finns en sandstrand vid utsläppspunkten och att det skulle finnas en ledning vid sjön som inte tål mer vatten. Fakta är att det ligger en gammal kulvert längs vägen och ut i hamnen , som byggdes när fabriken fanns och där rinner allt vatten som söker sig ner mot havet, alldeles oavsett om det är renat eller inte. Kulverten slutar i en sprängstensutfylld strandkant där båtbryggor av olika typer fyller vattenlinjen.

De sakfelen är naturligtvis inte så viktiga i sammanhanget. Det som är tråkigt är att dessa sommargrannar redan från början var negativa. Vi hade inte förväntat oss något annat än ett överklagande men jag är ändå besviken över att de inte kan se de förbättringar som vårt helt ideella engagemang ger.  Dessa grannar får bara positiva effekter av vår satsning och ändå ser de bara på vilka möjligheter till överklagande eller invändningar som kan finnas.  Att ha en sådan syn på tillvaron måste vara mycket begränsande och det skapar absolut inga goda sociala relationer.

Som jag redan påpekat, hade vi inte väntat oss något annat än ett överklagande, så jag borde inte bli så besviken som jag är idag.  Men man kan inte styra över sina känslor. Jag är ledsen över att än en gång behöva konstatera att det finns de som alltid söker efter något att klaga på och inte kan gå in i en fråga med positiv inställning och öppet sinnelag. 

Nu får naturligtvis ärendet ha sin gång och vi får bara hoppas att även nästa instans tycker att vår satsning är bra för framtiden och för ett renare Natura 2000-område - Gullmarn.

Kommentarer

Postat av: Fritt ur hjärtat

Publicerad 2008-06-19 14:30:26

Alltså ibland blir jag så "rasistisk" att jag inte tycker "sommargrannar" skall ha något att säga till om!!! Minns min morfar som slogs för ett älderboende i Bovallstrand, det överklagade av sommargäster vilket läge som än föreslogs. 20 år senare, när morfar varit död nästan lika läng, byggs ett seniorboende på platsen han allra först pekade ut. Man kan ju få dåndimpen bara av tanken!!! Demokrati tror jag det kallas, ibland är jag emot demokrati! :-)

Såg nästan hela fullmäktige sändingen på webben igår, du var bra!! Både anförandet och sedan vid svaren du skulle leverera.

Bloggade om kvastmannen idag, hans påhopp på vårt budgetarbete gjorde mig rasade. Billiga poäng, jag avskyr det. Men nu måste jag bestämt lugna ner mig och ha kalas istället!!

Postat av: Lennart, medsökande

Publicerad 2008-06-19 20:34:09

Du har helt rätt när Du säger att vi inte hade väntat oss något annat än ett överklagande från dessa sommargrannar. Du skall veta Anna-Lena att det är mycket Din förtjänst att vi trots allt kommit dit vi har kommit i dag.

Postat av: Sara Eriksén

Publicerad 2008-07-01 18:07:18

Hej Anna-Lena, Tack för en trevlig blogg! Jag tror att vi alla som har fastigheter längsmed Oxeviksvägen är måna om att hitta bästa möjliga lösning på avloppsfrågan. Problemet, som vi "negativa sommargrannar" ser det, är att kommunens miljö- och statsbyggnadsnämnd har fattat ett beslut om avloppsledningens dragning utan att ta kontakt med oss som äger fastigheten där avloppet skall rinna ut enligt detta beslut. Samt utan att ta reda på hur den befintliga avrinningen faktiskt fungerar (eller rättare sagt INTE fungerar) idag. Tyvärr har beslutet fattats utifrån en ofullständig kunskap om var nuvarande dränering rinner ut samt om strömförhållandena vid stranden på detta ställe. Vattnet är här grunt och närmast stillastående, medan det i beslutsunderlaget talas om snabb vattengenomströmning. Att ansluta en ny avloppsreningsanläggning dimensionerad för 50 personer till en avloppsledning som redan idag översvämmar vid häftiga skyfall och som rinner ut vid strandkanten omedelbart intill båtbryggor, slip och strand som används av barn gynnar inte Gullmarn, och heller inte grannsämjan. Vi har istället föreslagit en sluten ledning som går ut i havet tillräckligt långt för att avloppet skall fångas upp och spridas av havsströmmarna. I grunden är vi positiva till själva avloppsreningsanläggningen, och har så varit under ett antal år. Men det är med avloppsreningsanläggningen som med det kommunala samrådsförfarandet: den behöver skötas noggrannt och långsiktigt med tanke på alla inblandades bästa. Jag har läst i gamla handlingar om Dragsmark om hur berörda bönder på 1800-talet kunde samlas för att tillsammans med samhällets tillsyningsman diskutera fram bästa möjliga lösning på en gemensam tvistefråga. Oftast kom man på så vis fram till en hållbar lösning som alla var överens om. En vinn-vinn situation. Så borde man göra idag också, tycker jag, för överklagar det gör man verkligen inte för att det är ett roligt tidsfördriv!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela