Anna-Lena Heydar

Retreat

Publicerad 2008-01-22 10:33:45 i Allmänt

Som gift med en muslim, blir man ju speciellt intresserad när det visas något program på tv om islam eller muslimer. Till min förtjusning fick jag se ett program nyligen som varken handlar om självmordsbombare eller fanatiker, utan om helt vanliga muslimer!  Ett program om att söka och fundera över livet och livet efter detta.  I julhelgerna gick detta program vid en tidpunkt då jag har somnat för länge sedan, men nu går det i repris på en mycket mer tittarvänlig tid. Vid sju-tiden är alldeles utmärkt för min del. Då har jag hunnit promenera hunden och jag har ätit middag och kan avsätta en halvtimma till tv-tittande.

BBC har gjort en hel serie om retreater i olika miljöer. Jag har följt dem alla. Män och kvinnor i kloster var förra årets serier och det är fascinerande att se hur det påverkar människor att få tid till reflektion. Att stanna till och låta allt runt omkring snurra på alldeles utan mig är en svindlande upplevelse för de som deltagit i programmen.
Jag har inte själv deltagit i någon retreat, men som ni förstår av mitt idoga tittande så har jag en nyfikenhet och skulle mycket väl kunna tänka mig att prova. Jag är troende men inte praktiserande, som jag brukar svara om någon ställer frågan. Men det är inte sökandet efter Gud som jag tycker är det mest intressanta, utan tid till reflektion över vårt liv på jorden. Här och nu.

Nu har alltså turen kommit till en muslimsk retreat.  Jag hoppas att många tar chansen att titta på programmet. Första avsnittet var mycket intressant och det skall bli spännande att se hur de olika personerna utvecklas i serien. I första avsnittet var den som hade allra svårast att anpassa sig, den mycket bokstavstrogna muslimska unga kvinnan Aisha. Hon kunde inte acceptera att islam kan praktiseras på olika sätt och hon ifrågasatte om man överhuvudtaget följde Mohammads lära och praktik. Det kändes nästan som om hon upplevde det som ett personligt hot att ifrågasätta hela hennes sätt att se på sin religion. Det blir spännande att se hur det går för henne.

Hon är ju tyvärr inte ensam i sin mycket snäva syn på religion, och då menar jag inte bara muslimer utan alla religioner. Det finns människor som tror att om man bara följer vissa regler och lagar så är jag räddad till ett evigt liv. Imamen på den muslimska retreaten försökte få henne och de övriga i gruppen att tänka på ett helt annat sätt. Om man inte släpper in Gud i sitt hjärta så spelar det ingen roll hur många regler man sätter upp. Det intressanta var att gruppens självutnämnde agnostiker hade lättare att till sig det budskapet än den som tyckte sig vara den som bäst kunde tolka islams mål och mening.  Att vara så säker på att just jag har rätt och alla andra har fel, gör mig alltid misstänksam.  Om det är så självklart att bara en person kan tolka rätt, så behövs ju inte Gud över huvud taget.

Jag hoppas att många muslimer ser programmet och diskuterar kring de frågeställningar som kommer upp under resans gång. Jag hoppas också att skolorna ute i Sverige tar denna serie som utgångspunkt i religionsundervisningen eller i livskunskapsämnet. Det är ju en allmänmänsklig frågeställning, likaväl som en religiös fundering. Att följa regler för att man accepterar och tror på dem som rätta och riktiga eller för att man känner sig tvingad att följa dem för att uppnå något högre mål. Det är ju speciellt viktigt i dagens skola när betyg i uppförande skall återinföras!

Tack Svt för att ni har köpt in serien från BBC och jag väntar med spänning på den dag när Robinson får ge plats åt en svensk version!

Kommentarer

Postat av: Syster Yster

Publicerad 2014-07-12 18:15:07

Håller helt och fullt med dig om allt i detta blogginlägg. Skulle hemskt gärna vilja delta själv i en sådan retreat...borde finnas sådana i Sverige i samma dignitet & kvalitativa omfång som det uppenbarligen finns ute i stora världen utanför Svedala!

Svar: Det kanske är läge för att själv arrangera?
Anna-Lena Heydar

Postat av: Syster Yster

Publicerad 2014-07-13 19:16:44

Ja, man kanske skulle ta tag i det där själv på något vis, men jag har väl tusen ursäkter för att skjuta upp något dylikt, samt att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja! Fast; vem vet? Kanske blir det något jag ägnar/medverkar mig åt i framtiden, Insh´Allah! Tills dess så får följande bilder som jag hittade på nätet tjäna som inspiration (bilderna är ifrån en retreat i New Mexico, USA):

http://www.daralislam.org/programs/retreats/womens-retreat/womens-retreat-gallery.aspx

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela