Anna-Lena Heydar

Sjätte dagen i fastan - den sista

Publicerad 2008-02-11 11:26:28 i Allmänt

Så har den sista dagen i fastan börjat och jag längtar så efter att få sätta tänderna i något.. Risken är att jag biter någon i benet snart , bara för att få känna motstånd mellan tänderna.  Tuggummit har hjälpt ganska bra men det börjar kännas trögt. Jag längtar verkligen efter mat. Tur att det är sista dagen som jag planerat att fasta.

Imogon börjar  jag äta igen och det blir svårt att inte slänga i sig allt på en gång. Dottern bröt sin fasta i lördags när hon och pappan varit i Göteborg och shoppat loss i invandrarbutikerna där. Nybakt bröd och cashewnötter var det första hon stoppade i sig och njöt. Jag var sugen men inte så farligt, då. Idag är jag redo för mat men skall försöka hålla mig till imorgon bitti. Det värsta är att jag inte alls ser fram emot grönsaksjuicen till lunch och nästan har lite illamående-känsla inför att dricka den.  Den är faktiskt inte alls illasmakande och jag har inte haft problem att dricka den förut i veckan, men nu är det som om kroppen tycker att det är nog.

Sammanfattningsvis har det varit en annorlunda erfarenhet den här gången. Kanske är det åldern eller bara tillfälligheter som har gjort det, men jag har inte alls haft någon huvudvärk eller illamående (förutom den ovan nämnda) och jag har inte känt den där "energikicken" som alltid förut har kommit de sista dagarna. Det har i alla fall varit en ganska positiv upplevelse och det känns bra att jag klarade de sex dagarna som jag förutsatt mig.

Vi snackar ju inte om någon enorm prestation som att bestiga Everest eller skida till Nordpolen, men i det lilla är detta min utmaning till mig själv och det känns bra att ha klarat det. Kanske skall jag sätta en större utmaning nästa gång? Vi får se.  Man skall inte förhäva sig  och vi har satt igång att knacka ner kaklet i köket, och är nästan klara. Nu återstår vad vi skall sätta upp istället.  En idé är att tapetsera och sätta plexiglas eller glas framför. Den är inte riktigt färdigtänkt ännu men vi jobbar på det och underarbetet skall ju göras klart först så vi har några dagar på oss. (kanske till och med några veckor?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela