Anna-Lena Heydar

Fettisdag och fasta

Publicerad 2008-02-05 08:19:01 i Allmänt

Idag är det fettisdagen. Dagen då man äter sin första semla för året (?) och förbereder sig inför fastan.
Jag vet någon som för ett par år sedan ville köpa en semla på fettisdagen och fick, från expediten, veta att det inte fanns några semlor mer, eftersom kunderna var trötta på semlor!

Inte för att jag är hysteriskt historietrogen eller håller stenhårt på alla traditioner, men visst känns det fel när semlorna börjar dyka upp redan före jul? Det blir lite tråkigare och lite mer slätstruket på något vis. Vissa saker tycker jag att man skall längta efter innan man får det.  Några saker håller jag ganska hårt på, som att julskinkan skall färdigställas kvällen innan julafton (mest för att den annars skulle vara slut innan julafton ens startat!) och att inte äta semlor, åtminstone,  innan slutet av januari. MIn familj kan ibland tycka att jag är lite för inflexibel men hur skulle det annars sluta? Julskinka och semlor på midsommar? 

Mina små föreläsningar och förmaningar kan ibland leda till oväntade saker. Till exempel nu. När vi i helgen ändå tjuvstartade ett par dagar och tog oss en semla till efterrätt, och jag, av dåligt samvete, höll en liten utläggning om hur semlan var en förberedelse inför den stora fasteperioden. Farväl till kött - Carnevale, ingck också i föreläsningen, eftersom min dotter igen blivit vegetarian. Plötsligt säger samma grönsaksätande dotter; kan vi inte fasta?

I min ungdom, fastade jag ganska regelbundet, vår och höst. Så som jag minns det., var det en energikick som drog igång efter de första tre dagarna av illamående och huvudvärk. Efter att ha skrattat oss halvt fördärvade vid minnet av min mans försök till att fasta ( jag hittade honom utanför korvkiosken, redan på väg till jobbet!), hade vi beslutat att fasta.

Jag och dottern har därför påbörjat vår nedtrappning och idag är sista dagen innan vi drar igång på riktigt.  Hon tänker köra en variant på Ramadan, där man inte äter på dagtid men kan sätta i sig ganska rejält med mat efter och före solned- resp. solupp - gång.   Jag tänker göra min "vanliga" fasta, dvs en variant på de fastepaket som finns att köpa på hälsokostaffärer, men där jag väljer  juicer och teer som jag gillar.  Klara har lagt sig mitt emellan och kommer att äta yoghurt och frukt tillsammans med juicer.  Eftersom hon har ett fysiskt tufft jobb så tänker hon inte hålla på tiderna för Ramadan utan äter / dricker under hela dygnet.

Från och med imorgon är vi alltså igång och jag lovar ge rapporter på hur det går under veckan.  I övermorgon är risken att jag skriver ett riktigt grinigt inlägg och vänta er inte någon euferi förrän i slutet av veckan. Då börjar jag renovera huset och laga mat för hela grannskapet.
Önska oss lycka till!

Kommentarer

Postat av: Simone

Publicerad 2008-02-05 14:58:25

Jag bara MÅSTE berätta att när min man fyllde 40 hade han stor julfest, bjöd på julbor, julöl och snaps, vi hade julgran i trädgården med tjock guldglitter på. När han fyller?? ;-) 14 Juli! Inte så traditionsenligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela