Anna-Lena Heydar

Andra dagen i fastan

Publicerad 2008-02-07 07:46:37 i Allmänt

Jag känner mig förvånansvärt pigg och med tillförsikt om att dagen skall förlöpa utan större missöden.
Det enda problem jag hittills stött på är ett lätt illamående efter att ha ätit en halvliter buljong. Det blev lite för mycket, eller kanske slevade jag för fort? Annars är jag inte hungrig eller sugen på mat ännu. Jag vet att jag efter några dagar kommer att sakna att tugga något, så jag har inhandlat ett par askar tuggummi med god smak. Det kan också maskera dålig andedräkt.

Vädret hjälper inte direkt till att pigga upp en. Regn och ruskgrått. För en vecka sedan kändes nästan våren i luften men det är borta nu. Eller, inte helt borta. Vi har snödroppar och julrosor som blommar i trädgården och mitt stöldgods från Titos trädgård i Slovenien, en liten gul primula, kämpar med att övervinna snöglopp och kyla. Knopparna är ännu inte utslagna men vid första soldag vet jag att de kommer att lysa som små solar i gräset, nästan som i den stora park de kommer ifrån. Nu överdriver jag, och inte lite, eftersom hela parkens golv bestod av dessa små rosetter av små gula primulor. Men jag ser det framför mig och väntar på att min lilla tuva skall sprida sig över min trädgård.

Fröpåsarna har också kommit fram för att titta igenom vad jag har och vad som måste kompletteras. Tomatfröerna ligger och väntar på att få komma i jorden och jag riktigt ryser av förväntan på alla tomater som kommer att hänga i klasar i mitt växthus. Blev sugen på en liten svart tomat Black Cherry som jag såg i en tidning, kanske får den komplettera min tomatkollektion. 

Så börjar ännu ett odlingsår och alla förväntningar. Det är så härligt att drömma om hur det skall se ut när de där små fröerna börjar att gro och sprida sina gröna blad som en prunkande oas. Då finns inga ogräs eller andra ovidkommande saker som mördarsniglar eller kålfjärilslarver, bara den perfekta trädgården. Men snart kommer verkligheten i kapp och visar sig innehålla just allt det där och mer därtill.  Men det blir ett senare problem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela