Anna-Lena Heydar

Politikervardag

Publicerad 2008-12-11 08:20:05 i Allmänt

I helgen var jag på Ljungskile torg och pratat politik och andra angelägna frågor. Det var ett trevligt arrangemang med mycket folk som strosade runt och handlade ost eller annat som bjöds ut på marknaden. 
Direkt därifrån åkte jag sedan till Folkets Hus i Uddevalla för att träffa ett tjejnätverk inom SSU Bohuslän. Det var jättetrevligt. De hade ett späckat program med allt ifrån kvinnlig könsstympning till hur det är vara kvinnlig politiker. Jag vet inte om de fick så mycket tips från mig men det blev bra diskussion och frågor.

Att vara lokalpolitiker är intressant och det är viktigt att det är roligt annars orkar man inte med alla sena kvällar och helger. Tid som skulle kunna ägnas åt familj och andra fritidsintressen.  Men allt är naturligtvis inte roligt. Vissa saker är viktiga men inte så kul, då gäller det att bita ihop och koncentrera sig ändå. Andra saker är inte lika viktiga för mig men kan vara viktiga för andra... Pliktkänsla finns ju för de uppdrag man tar på sig.

Det viktigaste jag har lärt mig är att tänka efter innan man tackar ja till ett uppdrag. Kommer detta uppdrag att tillföra energi eller är det bara energislukande? Alltså, är det roligt eller inte? Jag tror att man skall välja det man tycker är roligast och då kommer man också att göra ett bra jobb. I alla fall fungerar det så för mig. Jag hade kollegor i Stockholm som när de valde projekt, lade in kriteriet Lust som en av de viktigaste. De är väldigt framgångsrika och kreativa, förutom att de faktiskt tjänar pengar på det de gör.

Mer lust i vardagen och livet blir mindre grått.  Nu gäller det bara att leva som man lär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela