Anna-Lena Heydar

Moderat "kupp" i ungdomsfullmäktige

Publicerad 2008-04-25 18:12:45 i Allmänt

De unga moderaterna förlorade i omröstningen när deras förslag att lägga ner ungdomsfullmäktige togs upp för ett tag sedan.  I en demokrati får man acceptera att förlora ibland men det gäller tydligen inte unga moderater. Vid onsdagens möte, gjorde de allt för att förstöra och förlöjliga dem som tar ungdomsfullmäktige på allvar och vill göra ett seriöst arbete.  Enligt mitt tycke var det mest de själva som förlöjligades och visade på en omognad och förakt för demokrati som jag hoppas att alla politiker, på vänster och höger sida i kommunfullmäktige, tar starkt avstånd ifrån.

Det är allvarsamt att unga politiker kan bete sig så arrogant och respektlöst.  Hela salen på Bohusläns museum var full av unga och gamla som sett fram emot intressanta diskussioner och goda förslag. Att då se en av dessa "vuxna" förebilder som sitter i Barn- och utbildningsnämnden vara den som drev på och ledde detta påhopp på ungdomsfullmäktige, var sorgligt.

Nu kunde, trots detta, ungdomsfullmäktige genomföras och fatta flera kloka beslut. Jag ser fram emot ansökan om att förlägga Urix till Uddevalla och hoppas att de ungdomar som kommit dit för att delta i arbetet inte tappar intresset, utan står upp emot dessa omogna och odemokratiska fasoner. Det gör ett mycket gott arbete och jag kommer att följa det med nyfikenhet och intresse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela