Anna-Lena Heydar

Almedalsreflektioner

Publicerad 2014-07-04 08:51:30 i Allmänt

Det är gott att lända hemma i sin egen säng, efter tre intensiva dagar i Almedalsträngseln. Det som sammanfattar mitt intryck bäst är Buzz, ett ord jag lånar från en av seminarierna om attraktiva städer. Det händer något i varje hörn. man diskuterar, debatterar, pratar, fikar, lyssnar på intressanta föreläsare, analyserar och bara vilar huvudet en slund från alla intryck.
Det är en gigantisk bikupa och man kan verkligen ta del av saker som man kanske inte skulle gåra annars. Någon sa att Almedalen är folkbildande och jag instämmer. Visst finns det rena marknadsföringsinslag och seminariet som visita hade arrangerat om besöksnäringen som tillväxtfaktor var en ren partsinlaga om hur eländigt det skulle bli om man höjer restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga, inget om vilka faktorer som faktiskt kan bidra till en utveckling. Tråkigt och endimensionellt även om Petter Stordalen försökte nyansera det lite grann.
Det finns också vissa som dyker upp i "alla" paneler, bland andra Gudrun Schyman. Det kan bli lite tjatigt. 
Jag har ändå med mig en massa intressanta tankar och funderingar som har gjort min resa till Almedalen lyckad och skulle vilja åka dit igen men kanske inte spendera hela dagarna på seminarier, utan lämna lite tid till reflektion inemellan. Nu får jag försöka reflektera i efterhand.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela