Anna-Lena Heydar

Första Maj

Publicerad 2014-04-16 07:14:42 i Allmänt

Första maj har sedan 1890 firats med demonstration och politiska paroller av arbetarrörelsen i Sverige. Det är många som fått och får sätta sina liv i fara för att få demonstrera och uttrycka sina åsikter på denna internationellt erkända dag. För oss som, sedan barnsben har gått i demonstationståget och känner ett särskilt ansvar för att demonstrera ochså för de som inte kan eller vågar,är det en viktig dag. En festdag för att fira att vi i vår del av världen inte längre behöver vara rädda för att skjutas eller attackeras av polis eller av politiska motståndare.
 
Det är därför med bestörtning som jag och många med mig ser att Svenskarnas Parti försöker göra Första Maj till sin demonstrationsdag. En rörelse som står för värderingar helt skilda från den arbetarrörelse som kämpat för internationell solidaritet och alla människors lika rättigheter på just Första maj. Det är oerhört provocerande. Svenskarnas Parti är ett nazistiskt parti som marscherar rakt över människor, utan att titta åt varken höger eller vänster.
 
På det lokala planet har ett borgerligt parti, KD, valt just Första maj för att ha sin Familjedag. Utan att på något sätt vilja blanda ihop dessa båda partier, så har jag reagerat på att de väljer just Första Maj för en sådan manifestation. Det står naturligtvis alla demokratiska partier fritt att anordna vilka aktiviteter de vill, på vilken dag de än väljer. Men visst förstår även en kristdemokrat att Första Maj har en alldeles särskild betydelse för arbetarrörelsen?
 
I ett inlägg på Twitter och Facebook skrev jag om just dessa två HELT OLIKA aktiviteter, av två LÅNGT FRÅN VARANDRA stående politiska rörelserna. Just för att visa på kontrasten och bredden av rörelser som vill ta just Första Maj som dag för att sprida sina politiska budskap. Om någon missuppfattat och trodde att jag menat att de två är lika på något sätt, så ber jag tusen gånger om ursäkt. Det var verkligen inte min mening, utan just tvärtom.
 
Jag kommer att sluta upp i Första Majtåget som samlas på Kungstorget kl 10,30 för avmarsch klockan 11.00 till Museiparken. Där kommer Annelie Hulten att vara vår huvudtalare och jag hälsar alla hjärtligt välkomna att fira arbetarrörelsens dag tillsammans med LO och Socialdemokraterna i Uddevalla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela