Betyg
Om målet är att alla skall lära sig grunderna under de första, säg fem åren, så skulle ett sådant system främja en utveckling av skolan och dess pedagogiska resurser utan att stämpla en siffra i pannan på eleverna. Det finns så mycket välgrundade fakta som pekar på att betyg inte säger ett dyft om vad jag som person kan och vill med mitt liv. Varför skall då ett betyg ha så stor inverkan på min framtid? För mig är svaret självklart. Det är maktspråk och kategorisering. För mig hänger det inte ihop med ett modernt, demokratiskt samhälle. Det är ett arv från de gamla husförhörens tid. Det är inte en fråga om flummighet eller odisciplin i skolan som föranleder att inrätta betyg i lägre åldrar. Risken är däremot överhängande att man stryper barnens naturliga upptäckarlusta och kreativitet. Det är mycket allvarligt för ett samhälle som behöver allas resurser för att utvecklas.
En framtidens skola har resurser att ge alla barn möjligheter att utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar. Med nyfikenhet kommer man mycket längre än med måttstock. Måttstocken har ett slut, det har inte nyfikenheten. Om man inte kväser den genom att sätta betyg på den, förstås.