Anna-Lena Heydar

Äntligen regn

Publicerad 2009-05-06 08:22:40 i Allmänt

Kanske lite provokativt att önska regn, så här i vårsolens tid? Nu har jag sått det mesta och satt potatisen (utom en sort som inte fick plats och måste grävas ett nytt land för.) och det är helt ok att slippa vattna. Som om jag skulle vattna! Jag vattnar inte och är därför mycket glad över att högre makter sköter saken för mig. Kanske kan det bli lite morötter ändå?

Trodde inte att det skulle bli något regn, trots prognoserna. Förra året hade vi faktiskt problem med vattenbrist och jag är lite lättad över att det blev lite vårregn. Vi har en gammal grävd brunn som vi delar med en av grannarna. Förra året var det många i varje hus och det gick säkert mer vatten än normalt. Dessutom var det varmt och skönt med lite vatten att svalka sig med. En kväll gick pumpen i källaren varm och vi fick införa vattenransonering för första gången sedan vi flyttade in.  Sedan väntade vi oroligt på att det skulle komma lite regn. Inte ett moln i sikte på flera veckor.
När höstregnen satte in, var jag för första gången riktigt glad. Lite regn är nödvändigt och vatten ÄR liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela