Anna-Lena Heydar

Vindkraft

Publicerad 2009-02-13 08:08:46 i Allmänt

Det är en insändare i Bohusläningen idag som frågar sig hur mycket energi det går åt att bygga och sätta upp ett vindkraftverk och hur många år det tar att sedan ersätta den energin via det som vindkraftverket producerar. Jag har fått en sådan presentation en gång. Trodde att det var 2-3 år men när jag letade upp siffran på Naturvårdsverket, fick jag en beräkning på 7,7 månader i bra vindlägen! En rapport som producerats i samverkan med Energimyndigheten visar att kostnaden för att ta ner ett vindkraftverk och återställa marken kan beräknas till ungefär 2 % av investeringskostnaden (ett exempel på ett 2,3MW verk med ståltorn gav en kostnad på 700 000 kronor utan att räkna med eventuell försäljning av stål och kopparskrot).  Det som är ännu mer intressant är att det sedan går att ta ned samma vindkraftverk och återställa marken så att man knappt kan se att det stått ett vindkraftverk där.

Jag skulle vilja ha samma beräkning för ett kärnkraftverk. Det skulle vara intressant att se hur mycket energi det går åt att bygga och dra igång ett sådant och hur lång tid det tar att få pay-back på det. Men det som är ännu mer intressant är om man någonsin kan återställa marken där ett kärnkraftverk en gång har ståt? Hur länge är den marken omöjlig att nyttja till odling eller annan mänsklig aktivitet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela