Anna-Lena Heydar

Chat på facebook

Publicerad 2009-04-23 08:24:49 i Allmänt

Jag är så gammal att jag fortfarande tycker att det är häftigt med den nya tekniken. Igår morse satt jag och skrev på facebook och såg att min granntjej var inne och skrev på facebook samtidigt. Jag satt hemma i mitt kök och hon satt på Nya Zealand.  Medan de har varit på sin långresa i Sydost har vi följt dem via deras blogg. De har sms;at och mailat med jämna mellanrum för att berätta att de mår bra.

Jag och min granne (mamma till nämnda granntjej) var ute och tågluffade en månad runt Europa när vi var 18 år. Jag tror att vi ringde hem en gång och skickade några vykort, som troligen kom hem ungefär samtidigt med vår hemkomst. Det känns väldigt länge sedan., nästan stenåldern, när jag berättar för mina barn. Generationen före oss åkte iväg med båt till USA och lämnade familj och vänner i många månader innan de fick något livstecken. Jag har brev från min farmors pappa, från Chicago, där han försökte hitta jobb och skicka hem pengar eller klädpaket till familjen via andra svenskar som skulle åka hemåt. Tänk de av den generationen som lever ännu, vad de har varit med om och kan jämföra med!

Helt klart har världen blivit mycket mindre.Avstånden i tid har blivit kortare. Tack vare den nya tekniken, har också det mentala avståndet minskat betydligt. Det känns inte så långt borta, när man kan chatta med någon i Nya Zealand och få svar direkt via internet.  Att då börja diskutera censur och begränsning av internet inom EU  är helt sanslöst. Jag är glad att EU-parlamentet i dagarna röstade emot det tillägg som Frankrikes president (nära vän med filmbolagsdirektörer) föreslagit.

Man skall absolut inte inskränka de fria demokratiska rättigheter och det fria flödet av information som finns på internet!!! Om inte skivbolagsdirektörer och filmbolag anpassar sig till den nya tekniken och det nya konsumtionsmönstret så är det deras problem att lösa. Samhället skall inte subventionera eller begränsa marknaden för nya initiativ. Ipred och domen mot Pirate Bay är den generationens och de stora mediabolagens sista försök att stoppa utvecklingen.  Låt oss hoppas att de misslyckas.

Vi måste hitta nya sätt att kommunicera och det man hittar på, bland annat, Pirate Bay (det finns så många andra ställen man kan hitta samma sak) är uppenbarligen det konsumenterna vill ha.  Skivbolagen hade missat internet som den marknadsplats den idag är men har via Spotify återtagit initiativet. Spotify är helt enkelt det vi vill ha. Varför har det dröjt så länge? När kommer filmindustrin att förstå och göra samma sak? Film är ju trots allt bäst på bio och det man tjänar pengarna på idag är kringprodukterna! Gamla filmer eller udda filmer kan man inte hitta i handeln, hur mycket man än letar. De skulle lätt kunna laddas in på en motsvarighet till Spotify/Pirate Bay och tittas på via datorn (kanske kopplad till tv med biopaket).

Tänk vad mycket tankar en chat med Nya Zealand kan ge upphov till.

Kommentarer

Postat av: Karolina

Publicerad 2009-04-23 11:51:41

Jag är så glad över att det är så lätt att hålla kontakten, läsa nyheter och surfa runt på nätet! Känns stundtals som om jorden inte är så stor vilket faktiskt är riktigt skönt! Kul att kunna dela med sig av sina upplevelser och ännu roligare att höra hur livet rullar på där hemma.



Kramar Karolina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela