Anna-Lena Heydar

Tack muslimska rådet!

Publicerad 2007-09-15 13:36:50 i Allmänt

Jag vill bara tacka muslimska rådet för det pressmeddelande där de klart deklarerar sin ståndpunkt mot dödshot och speciellt dödshotet mot chefredaktören för Nerikes Allehanda. Det är så viktigt att sveriges muslimer sätter ner foten och klart och tydligt visar var man står. Att islam kan vara en del i ett demokratiskt samhälle som vilar på respekt för de grundläggande fri- och rättigheter som innefattar både religionsfrihet och yttrandefrihet.

Islam har för länge förknippats med hot, förtryck och våld. Det känns som om debatten som satts igång tack vare krönikan i NA, har fört svenska muslimer och andra svenskar närmare en förståelse för varandras ståndpunkter. I veckan åkte jag förbi en rondell i Lysekil, där någon satt upp en rondellhund med texten Lars Vilks intill. Det är så man kan visa vad man tycker och också bidra till den debatt som öppnar för goda möten.

Jag skrev ju för inte så länge sedan ett inlägg i denna blogg där jag uttryckte min åsikt om teckningen som har väckt så mycket känslor. Jag tycker inte om den, eftersom den faktiskt gör många människor ledsna och upprörda. Det betyder inte att jag tycker att man skall förbjuda människor eller konstnärer att uttrycka sig och sin mening. De har rätten att använda yttrandefriheten, precis som jag då använde min rätt att kritisera det konstnären hade gjort. Det är en naturlig del av det demokratiska samhället och en så viktig del att vi inte kan börja att snäva in på den.

Många av de muslimer som idag bor i Sverige har flytt från länder med förtryck och diktatur. Jag önskar att de protesterar mot de försök att tysta människor som använder sig av det demokratiska samhällets spelregler.  Därför blev jag också så glad när jag läste det muslimska rådets pressmeddelande och jag hoppas att sveriges muslimer också går ut i press och annan media och säger sin mening precis som de har gjort, utan att vara rädda för att också bli förföljda eller hotade. Vi måste tillsammans kämpa den goda striden för ett öppet och demokratiskt samhälle där alla kan känna sig delaktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lena Heydar

Gift sedan 38 år. Har två vuxna barn och två barnbarn. Bor på landet vid kusten i hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela